Erfarenhetskrav för Mikkaglaciären

I Augusti går jag i Sarek med tre kamrater. Vi kommer bl.a. till Mikka-stugan, och funderar på att gå upp (dagstur) på Sarektjokko via Mikkaglaciären. Vi har alla god friluftserfarenhet, och jag och ytterligare två av oss har god fjällvandringserfarenhet. Ingen av oss har dock gått på någon sprickig glaciär.

Vi står i valet och kvalet att gå upp eller ej. Då vi skall gå över några mer 'säkra' glaciärer på vägen dit, kommer vi att ha rep, stegjärn och isyxor med oss. Vad säger forumet om detta projekt. Rekomenderas det eller avslår ni? Är det något ytterligare i utrustning som ni rekomenderar (t.ex. selar). Någon som gått där som vet? Några tips om färdvägar o.s.v.

Gör det nästa sommar.

Den här sommaren kan ni förslagsvis gå STF:s "Högalpina sommarvecka" eller vad det heter nu. Det hette så när jag gick den kursen.

Nog för att Axel Hamberg och de andra gamla gubbarna från förr gick på glaciärer med bara ett hamprep knutet runt midjan och sparkstöttingsbroddar på fötterna men jag skulle inte göra det.

Det kanske kan gå att dra upp en försteman som ramlat i genom att ta tre steg bakåt men antagligen så krävs det lite mer teknik. Iskruvar, karbiner och prusiksnören kan behövas. Och medan kompisarna fixar med detta så skulle jag nog inte vilja hänga i ett rep under armarna så en sele behövs också.

Om glaciären är avtöad så ser man ju sprickorna och då ska det till en hel del klumpighet för att ramla i. Men om ni sen är nästan framme och glaciären blir snötäckt, vänder ni då?

Jag har gått upp på Sarektjåkkå från andra sidan, d.v.s. Kukkesvagge och Alep Sarekjekna och det var snötäckt på en del ställen. Mikkajekna som vetter mot söder borde vara tämligen avtöad, men som sagt, jag skulle nog inte göra det.

Per
"jag har sett glaciärsprickor nerifrån"

Kräver kunskap!

Att gå på eller över en glaciär är inga problem, så länge inget händer. Om du vet vilken utrustning man behöver och vad du ska göra om någon trillar ner i en spricka tycker jag absolut att ni ska upp på toppen.

Men har du inte koll på utrustningsbiten och kanske inte ens tänkt på vad som krävs vid en sprickräddning bör du precis som föregående insändare föreslog: Gå en kurs! Då får den grundläggande kunskap som behövs och kan sedan bygga på den med erfarenhet från egna turer.

Tänk även på att du är i Sarek, långt ifrån hjälp utifrån!

/Tobbe

Alt. Svenska klätterförbundets Kebkurs

STFs kurs har vad jag hört fått lite sämre kritik än SKFs, variant. Båda ges i Kebne men av olika huvudmän till ungefärligen samma pris. Svenska Klätterförbundets (se http://www3.utsidan.se/skf/) kurs verkar vara lite mer gedigen klätterutbildning. Valet beror väl på vad man kan innan och vad man vill ha ut av den.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peterp Förhållanden på Mikkaglaciären?! Fjällvandring 0

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg