Erfarenheter från polska Roberts?

Oxå nöjd med min Roberts-sovsäck. Största fördelen är inte priset, utan att man kan låta skräddarsy säcken för de egna behoven. Utan att det kostar skjortan!

Enda lilla smolket: När jag köpte min säck så dröjde leveransen.

Och de kan kommunicera över mail på engelska, men när jag ringde så hade jag stora svårigheter att göra mig förstådd.

Men det kan ju ha ändrats, det var några år sen jag köpte min säck.

Vilket utförande var det som du efterfrågade säcken i?

avslutad210712

Gäst
Voyager Light 400 respektive 500
Pertex Quantum tyg
Extra krage invändigt
800+ dun

Kragen och duner för att kunna använda säckarna tre säsonger. Problemet är bara att min säck är för varm så jag använder den som täcke :)

Davva2 Inlägg: 174

Valfriheten är enorm men samtidigt så skräms jag lite av komplexiteten. De verkar utgå från fyra olika sätt att sy dunfacken på och jag som glad amatör har svårt att avgöra vilken som är optimal.
Tittar man på prislistan som Jörgen länkade till så verkar det finnas tre alternativ:

"Raka fack": Exempel Voyager
Snedsydda fack: Exempel Makalu
"Trekantiga fack" Exempel Lhotse
"Dubbla raka fack" Exempel Everest

Är någon av dessa utföranden att föredra framför andra eller bör jag fokusera mer på låg vikt i den komforttemperatur jag vill ha?

Det här är jag nyfiken på. Vad jag kan se är det ingen som besvarat detta.. Någon som vet? Det gäller Roberts.pl

De verkar utgå från fyra olika sätt att sy dunfacken på och jag som glad amatör har svårt att avgöra vilken som är optimal.
Tittar man på prislistan som Jörgen länkade till så verkar det finnas tre alternativ:

Det här är jag nyfiken på. Vad jag kan se är det ingen som besvarat detta.. Någon som vet? Det gäller Roberts.pl

Allt handlar om isolering. För det första vill man ju ha så mycket fluffigt dun som det bara går. Ju mer dun, desto klurigare att hålla det på plats. För det andra vill sätta så många hinder (väggar, luft låst i dun) i vägen för "värmens" vilja att ta sig ut istället för att stanna kvar och isolera.

• Små fack är bättre än stora eftersom dunet då hålls på plats och luftrörelserna begränsas (luft ska stå still för att isolera bra).
  • Snedställda väggar är bättre än raka eftersom man i idealfallet då har två dunfack att ta sig igenom (dra ett streck inifrån och ut så ser man att man korsar ett tyglager).
  • Två lager är bättre än ett av ovan nämnda skäl, inte minst när det handlar om stora dunvolymer.

Nackdelen med varje steg för förbättrad isolering är att det går åt mer tyg. Och mer dun.
Sämsta och lättaste typen av dunkanaler är de genomsydda: när när man har sytt ihop inner- och yttertyg och därmed får noll isolering i sömmarna.

(Det var jag och inte Jörgen som länkade till prislistan, men jag kan förstå att det kan vara svårt att skilja oss Fjäderlättare åt ibland.)

Jag har en Roberts Vagabond 700, med lite extra bredd för att få i en innersäck vid behov, samt för att kunna klä på mig i säcken, fantastiskt skönt på morgonen!

Väger in på 1350 gram med standardtyget som är fantastiskt lätt och fint..
Alla som har känt på säcken har varit imponerade..

Man märker kvaliteten när den är nerpackad också, packsäcken är inte på nått sätt för liten eller så, men liten är den! Trots att sovsäcken fyller en halv garderob opackad så går den in på tvären i en 25liters sho-sho ryggsäck! Vansinnigt mycket mindre än dom andra säckar jag har sett användas..

Jag är glad att jag valde en vagabond som har väggarna i dunet sydda i rutor snarare än ränder. Det är lätt hänt att man blöter ner sin säck lite på en frostig tältduk eller så, och det är ju mardrömmen. Jag har själv varit med om det, men det är ingen större fara för att det isoleras till ett så litet område!

Skönt att ha en säck man kan lita på.. trots att när man drar ut den ur påsen dag 6 på en skitkall vintertur så påminner den om en använd kondom, men fort gåre så är den fluffig igen!

Blir att köpa sommarsäck från roberts också!

Hej. Jag har haft svårt att hitta recensioner på Roberts säckar hos ägare som ägt sina säckar under längre tid. När ni nu har ägt era sovsäckar några år, är ni fortfarande nöjda? Har de hållt loft och bibehållen värmeförmåga? Något ni är missnöjda med?
Mvh

Nöjd.

Men säcken har sedan den var ny en något skum relativt diskret doft. Inte mögel utan är nog en naturlig dundoft som jag inte märkt på min vinterdunsäck och ett par dunjackor från brittiska märket Mountain equipment.

Thure

Nöjd, två säckar som inte tappat stinget efter nästan ett årtionde. Mina har till skillnad från Thures inte heller utvecklat någon doft, men de är bägge rätt tunna och hänger välventilerat när de inte används.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alsander Erfarenheter av Mammut Taiss Kläder 0
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Eärendil Paramo, erfarenheter från vinterturer? Kläder 2
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
branfeldt Houdini Wooler Houdi, erfarenheter??? Kläder 14
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Niludde Erfarenheter av dessa regnbyxor? Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Rellmeister ERFARENHETER av Paclite Kläder 1
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
avslutad150402 Erfarenheter kring Mammut Kläder 11
Surjamten Erfarenheter Mammut Kläder 0
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
Jamte Marmot Essence - erfarenheter? Kläder 1
hundhår Ecco Rugged Terrain, erfarenheter? Kläder 1
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
Bluesbrother Erfarenheter av Lowa? Kläder 3
kaggen Erfarenheter av Haglöfs LIM Barrier? Kläder 15
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
plingon Erfarenheter av Marmot W Chelsea Coat? Kläder 0
DrJ Mont-bell kläder, erfarenheter? Kläder 6
Info Cutan-Stretch (KM) - erfarenheter? Kläder 4
Info Erfarenheter av Mountain Hardwear - Mesa Convertible Pant? Kläder 0
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Mountain Hardwears Malticore? Kläder 1
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
joask202 Erfarenheter av kläder i bambu? Kläder 5
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
Zebaztian Erfarenheter av militära kläder? Kläder 14
langby Gamma MX erfarenheter? Kläder 2
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
highlandpark Erfarenheter av underställ? Kläder 5
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
MacLarsson HellyTech erfarenheter. Kläder 0
marot729 Erfarenheter av Helly Hansens HellyTech? Kläder 4
erax erfarenheter Gore-tex sockor ? Kläder 5
bopa Erfarenheter av powerstretch Kläder 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg