Erfarenheter av "riktigt" softshell?

Re: Re: Varför vill man...

NUI; sa:
Om man behöver ett riktigt stormplagg på vintern, som du beskriver, så låter det som om man skulle komma ganska långt med en bra och lättviktig regnjacka. Alltså i princip samma utrustning som jag föredrar på sommaren. Enda skillnaden är då några extra lager ull-underställ. Vad tror du?

Jörgen

Du menar regnjacka istället för Pertexjackan? För mig skulle det inte funka, goretexjackan (Arcteryx Alpha)är aldeles för tät även om jag har armhåle-ventilationen öppen, så jag antar att en regnjacka också skulle bli för tätt. Men det beror på hur svettig man är. För mig är det en otrolig skilnad, med Pertexjackan är jag alltid någolunda torr, vilket gör att jag håller mig varm med en lätt dunjacka på rasterna. Pertexjackan är tätare än en vanlig löparjacka t.ex. Newline, men inte helt vindtät. jag har funderat på att skaffa en lätt rymlig regnjacka att ha som överdrag vid riktigt hårt eller blött väder, men det har inte blivit av. Har du redan en bra lätt regnjacka så är det ju bara att komplettera med vindjacka.

Re: Re: Re: Varför vill man...

Vandrare; sa:
NUI; sa:
Om man behöver ett riktigt stormplagg på vintern, som du beskriver, så låter det som om man skulle komma ganska långt med en bra och lättviktig regnjacka. Alltså i princip samma utrustning som jag föredrar på sommaren. Enda skillnaden är då några extra lager ull-underställ. Vad tror du?

Jörgen

Du menar regnjacka istället för Pertexjackan? För mig skulle det inte funka, goretexjackan (Arcteryx Alpha)är aldeles för tät även om jag har armhåle-ventilationen öppen, så jag antar att en regnjacka också skulle bli för tätt. Men det beror på hur svettig man är. För mig är det en otrolig skilnad, med Pertexjackan är jag alltid någolunda torr, vilket gör att jag håller mig varm med en lätt dunjacka på rasterna. Pertexjackan är tätare än en vanlig löparjacka t.ex. Newline, men inte helt vindtät. jag har funderat på att skaffa en lätt rymlig regnjacka att ha som överdrag vid riktigt hårt eller blött väder, men det har inte blivit av. Har du redan en bra lätt regnjacka så är det ju bara att komplettera med vindjacka.
Nejdå, jag menade inte istället för Pertexjackan utan just som stormplagg. Jag gillar inte hellar att gå i våtvärmande omslag när det inte regnar. Men det låter som om du är inne på samma linje. Det finns ju riktigt lätta regnjackor i andasmaterial nu, ett antal under 250 g och några under 200 g.

Om Newline-jackan är mindre tät kanske du skulle få mindre kondensproblem med den? Eller är vindtätheten alltför dålig?

Jörgen

Re: Re: Re: Re: Varför vill man...

NUI; sa:
Om Newline-jackan är mindre tät kanske du skulle få mindre kondensproblem med den? Eller är vindtätheten alltför dålig?

Jörgen

Ja, jag har använt den i vinterfjäll på en topptursvecka i Kebnekaise för flera år sedan. Den funkar vid högt tempo och låg vind, men blir för kall så fort tempot minskar, speciellt om det blåser. Montanejackan har mycket bredare användningsområde. Dessutom är den snyggare, har bättre passform, huva och torkar snabbare.

polkovodets; sa:
Problemet om man skidar i annoraken är vad man ska sätta på sig för att förstärka vid rast. Är man i princip naken under vill man inte ta av jackan för att sätta på en extra tröja, och en dunväst utanpå blir nog lite väl mycket michelingubbe. Förslag, någon?
(/nils)

Ska man använda ett sånt plagg överhuvudtaget ska man nog helst köpa konceptet fullt ut. Det innebär att man kompletterar med en jacka att dra över när det är kallt eller man stannar. I fallet Buffalo är det typiskt en belay eller mountain jacket, beroende på hur kallt det är samt om man har höga eller låga byxor.

Alltså; en jacka av liknande konstruktion, men en storlek större och kanske utan huva. Nackdelen är att en dunjacka ger mer värme relativt vikten. Ett annat alternativ är en värmejacka med syntet(/sovsäcks)-isolering, som också borde funka bra.
[Ändrat av JonathanW 2006-06-30 kl 19:27]

Re: Varför vill man...

Vandrare; sa:
... ha kläder som sitter ihop? Varför inte bara ha en fiberpälströja och en ofodrad Pertex på utsidan? Då kan man ju anpassa? Vad är fördelen med allt i ett?

Det är en välmotiverad fråga. I mitt fall handlar det om att jag inte tycker det här med flerskiktsprincipen är så bekvämt, då det i praktiken sällan blir att jag tar av mig jacka och byxor för att justera klädseln under ytterplaggen. Istället för flera lager vill jag hellre ha ett lite varmare plagg som är lätt att ventilera, för att (förhoppningsvis) kunna hålla mig lagom varm i ett större spann av yttre omständigheter (dvs vind, temperatur & nederbörd). Pile-pertex-kläderna är dessutom tänkta att tas på utanpå varandra; behövs förstärkning drar man en jacka utanpå anoraken man har på sig. Det tycker jag verkar vara ett smidigare sätt att klä sig i flera lager.

Visst kan man ventilera även om plaggen inte sitter ihop, men vanligtvis inte lika effektivt. Sitter plaggen ihop öppnar man ända in till understället när man öppnar upp ventilerna. Med separata jackor/tröjor blir det vanligtvis bara under frontblixtlåset som man kan öppna så långt in i klädlagren.

Jag kan absolut se din poäng med separata plagg, men för egen del är jag mer lockad att ge detta en chans. En bidragande faktor i sammanhanget är att jag helst använder underställ av brynjekonstruktion, då jag tycker de funkar överlägset bäst för mig. Brynjeunderställ och ventilationsöppningar som öppnar ända in till understället ger svårslagen ventilation. Jag hoppas och tror att en klädsel bestående av brynjeunderställ och pile-pertex utanpå kan underlätta för mig som ofta blir väldigt varm och svettig när jag rör mig.
[Ändrat av JonathanW 2006-06-30 kl 19:34]

Re: Re: Varför vill man...

NUI; sa:
Jo... jag brukar skippa vindjacka helt både sommar- och vintertid. Vintern skulle jag gärna åka med endast en vindtät jacka och lämna den vattentäta hemma, men efter att två gånger (!) varit nära att frysa mig fördärvad pga nollgradigt och drevande regn under vårvintern, har jag svårt att lämna det vattentäta skalet hemma på vintern. Nu använder jag en 400 g's Haglöfsjacka (Moss jacket, rätt ovanlig men snuggigt billig) som vattentätt skal vintertid. Vindtäthet är nästan aldrig viktigt för mig, eftersom jag svettas sgs jämt. Fast, råkar jag på en sån där 85-grammare för en billig penning så slår jag nog till. Apropå Newline, så såg jag att de har en ny löparjacka som är svintunn, precis som pertex quantum-jackorna. Den väger nästan ingenting i handen, och kostar 400:- Sen har Craft en godbit i UL-tyg och med nätrygg, (Six-dots jacket), men den går ju på 800 pix!

Utfall så här långt

Jag tycker fortfarande konceptet verkar lovande, så jag har nu införskaffat en Buffalo SP6-anorak med tillhörande huva. Jag ska prova plaggen under hösten, så får jag se hur jag tycker de funkar. Är de till belåtenhet blir det en komplettering till nästa vintertur bestående av salopette-byxor och någon slags överdragsjacka.

Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Jo... jag brukar skippa vindjacka helt både sommar- och vintertid. Vintern skulle jag gärna åka med endast en vindtät jacka och lämna den vattentäta hemma, men efter att två gånger (!) varit nära att frysa mig fördärvad pga nollgradigt och drevande regn under vårvintern, har jag svårt att lämna det vattentäta skalet hemma på vintern. Nu använder jag en 400 g's Haglöfsjacka (Moss jacket, rätt ovanlig men snuggigt billig) som vattentätt skal vintertid. Vindtäthet är nästan aldrig viktigt för mig, eftersom jag svettas sgs jämt. Fast, råkar jag på en sån där 85-grammare för en billig penning så slår jag nog till. Apropå Newline, så såg jag att de har en ny löparjacka som är svintunn, precis som pertex quantum-jackorna. Den väger nästan ingenting i handen, och kostar 400:- Sen har Craft en godbit i UL-tyg och med nätrygg, (Six-dots jacket), men den går ju på 800 pix!

http://www.rab.uk.com/products_neutrino_qwind.html

Strykarräven; sa:
Jo... jag brukar skippa vindjacka helt både sommar- och vintertid.

Jo, det brukar jag också, kör med bara underställ eller underställ och ullfrotté när vädret tillåter. Går bra så länge det inte blåser eller snöar, det fastnar en massa snö i ullfrotté och Powerstrech är för tätt och svettigt.

Men, det är skönt att dra på vindjackan när det blåser eller kommer bötsnö, det är därför jag gillar en ganska tät vindjacka. En vindjacka som funkar bra när man egentligen inte behöver någon (Newline) är ganska onödigt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alsander Erfarenheter av Mammut Taiss Kläder 0
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Eärendil Paramo, erfarenheter från vinterturer? Kläder 2
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
branfeldt Houdini Wooler Houdi, erfarenheter??? Kläder 14
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Niludde Erfarenheter av dessa regnbyxor? Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Rellmeister ERFARENHETER av Paclite Kläder 1
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
avslutad150402 Erfarenheter kring Mammut Kläder 11
Surjamten Erfarenheter Mammut Kläder 0
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
Jamte Marmot Essence - erfarenheter? Kläder 1
hundhår Ecco Rugged Terrain, erfarenheter? Kläder 1
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
Bluesbrother Erfarenheter av Lowa? Kläder 3
MartinBoa Erfarenheter från polska Roberts? Kläder 24
kaggen Erfarenheter av Haglöfs LIM Barrier? Kläder 15
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
plingon Erfarenheter av Marmot W Chelsea Coat? Kläder 0
DrJ Mont-bell kläder, erfarenheter? Kläder 6
Info Cutan-Stretch (KM) - erfarenheter? Kläder 4
Info Erfarenheter av Mountain Hardwear - Mesa Convertible Pant? Kläder 0
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Mountain Hardwears Malticore? Kläder 1
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
joask202 Erfarenheter av kläder i bambu? Kläder 5
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
Zebaztian Erfarenheter av militära kläder? Kläder 14
langby Gamma MX erfarenheter? Kläder 2
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
highlandpark Erfarenheter av underställ? Kläder 5
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
MacLarsson HellyTech erfarenheter. Kläder 0
marot729 Erfarenheter av Helly Hansens HellyTech? Kläder 4
erax erfarenheter Gore-tex sockor ? Kläder 5
bopa Erfarenheter av powerstretch Kläder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg