Erfarenheter av isbjörnsmöten

Var det ingen som såg fimem med ryssen som bodde på Svabard och som inte vile använda vapen. Han hade en stor påk som han sprang ut och viftade med och skrämde bort björnarna med,
 
Försökte märka ut den ungefära platsen Svante bodde på med hjälp av kartorna i början av boken:
http://maps.google.se/maps?f=d&sour...9.492646,16.435547&spn=2.800095,19.731445&z=6

Det är mycket riktigt i den norra delen (och östra stranden) i den tidigare nämnda Wijdefjorden. Han bodde inte i en fångsstuga utan i en förstärkt kåta då han varken fick tillstånd att bo i någon fångsstuga eller bygga någon egen "fast" byggnad om jag fattade det hela rätt.
 
isbjörnar står mer över oss än under oss i näringskedjan så det kan nog vara på sin plats med respekt.

Thure

det där stämmer inte, vi kan utrota isbjörnen med en jäspning o göra isbjörnschips o jackor.. så vem som står var är solklart.. problemet är att inte isbjörnarna fattat sin plats..
 
Jag har stött på isbjörn, men den blev som tur rädd för våra skotrar. Och vi hade alldelles för mkt vapen med oss också.
 
Det sägs att det bara finns två djur som har människan på menyn och det är isbjörn och krokodil.
Övriga djurs konfrontationer beror mest på olyckshändelser/försvar/misstag från djurens sida.
 
Det sägs att det bara finns två djur som har människan på menyn och det är isbjörn och krokodil.
Övriga djurs konfrontationer beror mest på olyckshändelser/försvar/misstag från djurens sida.

Vi ska väl inte glömma en del hajarter. Visserligen verkar de hugga först och artbestämma sedan, men det är ju en klen tröst när man fått en arm eller ett ben uppätet.

Jag kan tänka mig ännu fler rovdjur som gladeligen kalasar upp en människa som inte är på sin vakt.
 
Vi ska väl inte glömma en del hajarter. Visserligen verkar de hugga först och artbestämma sedan, men det är ju en klen tröst när man fått en arm eller ett ben uppätet.

Det är precis det jag menar, hajar jagar inte aktivt efter människor utan biter efter allting, ibland råkar det vara en båtmotor ibland en surfare.
 
Det är precis det jag menar, hajar jagar inte aktivt efter människor utan biter efter allting, ibland råkar det vara en båtmotor ibland en surfare.

Detta verkar för mig som hårklyverier. Det är väl snarare så att vi människor är väldigt bra på att skydda oss själva från rovdjur som hajar. Om det var gott om människor i havet skulle vi säkert ätas regelmässigt.

Dessutom fungerar urvalet så att om människoätande är en fördel för en art så kommer dessa indvider att gynnas och populationen med detta beteende att öka. Och en sådan förändring kan gå fort.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg