Erfarenheter av arrangerade turer till Everest base camp?

Ja, det var ju det jag gjorde. Bokade på Nepal Hiking Teams hemsida. Kostade alltså 1400 USD = 14 tusen kr, att jämföra med svenska arrangörer som enligt min "marknadsundersökning" tar från 26 till 44 tusen kr.

I Thamel i Kathmandu kryllade det också av resebyråer som enligt skyltningarna kunde fixa precis vilken trek som helst åt dig. Har man tid och tålamod går det antagligen att ordna betydligt billigare än vad jag gjorde. Särskilt om man kan konsten att pruta.
Aha sorry, läste inte så noga

Pathfinder Travels (pathfindertravels.se) har två varianter av EBC-resor. Den vanliga samt en vackrare via Gokyo Lakes. 36900 kr för den vanliga och 38900 kr via Gokyo Lakes - inkl flyg t.o.r Sverige. Har stor vana av Nepalresor sedan många år och har flera andra resor till landet utöver EBC också i sitt program. Bra lokal arrangör som värnar om den lokala personalen så att de har bra villkor.
Reste till EBC 2010 med dem.

Pathfinder Travels (pathfindertravels.se) har två varianter av EBC-resor. Den vanliga samt en vackrare via Gokyo Lakes. 36900 kr för den vanliga och 38900 kr via Gokyo Lakes - inkl flyg t.o.r Sverige. Har stor vana av Nepalresor sedan många år och har flera andra resor till landet utöver EBC också i sitt program. Bra lokal arrangör som värnar om den lokala personalen så att de har bra villkor.
Reste till EBC 2010 med dem.
Ja, Pathfinder är prismässigt den mest intressanta svenska arrangör jag hittade. Detta på grund av att flygresan från Sverige till Kathmandu är inkluderad. Hela trippen är känslig för förseningar och kan man få arrangören att stå för extrakostnader för ombokningar är det ju toppen.

De tre timmar de anger för bilresan Kathmandu-Ramechhap låter påtagligt optimistiskt. Gäller definitivt inte nu eftersom det avslutande monsunregnet spolade bort huvudvägen. Räkna med 7-8 timmar på riktigt dåliga vägar. Helt klart den farligaste delen av hela resan.

Varför vi lyckades få flyg hela vägen från/till Kathmandu förstod jag aldrig riktigt. Möjligen en kombination av NHTs goda kontakter och ren tur.

Gällande lokala personalens villkor verkar det ha styrts upp ordentligt de senaste åren. Man måste ha en licensierad guide och bärarnas villkor är reglerade. Man får också en "utbildning" i sophantering och varje vandrare får på tillbakavägen till Lukla bära med sig minst ett kilo hopsamlat skräp. Mycket bra enligt mig.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg