superb!
Hej
Jag köpte en begagnad Ally (modell 15, 16 ???) för ett par år sedan. Jag har brukat den väl och den fungerar mycket bra. En av de första turerna jag gjorde var att paddla en liten å med nedfallna träd var femtionde meter. Jag och far orkade i två dagar och gav sedan upp. Då hade vi åkt på en massa stenar (gav lite skrapmärken), värre var det med alla gamla hårda grenstumpar på de träd som kanoten jämnt gled över. Grenstumparna skar sönder kanoten på flera ställen. Vi hade totalt 15 hål i botten efter turen. det största fick jag ut huvudet genom. Trots alla hålen flöt den, naturligtvis tog den in en hel del vatten så vi fick ösa men det funkade bra ändå. Botten inne i kanoten har ett stort skumplastgolv, påminner om ett stort liggunderlag. Detta isolerar lite mot kallt vatten och hindrar vatten att tränga in ifall det går hål i botten. I en liten fors så fick vi fin fart men hade svår att ta kurvan i slutet så vi for rakt in i en stor sten. Kanoten har ett aluminiumskellet som bär upp duken och detta kan fjädra en del så att stötar tas upp ganska bra.
Detta skelett gör kanoten följsam i grov krabb sjö, så den följer vågens form istället för att slå ner i dalen.
Kanoten är dessutom väldigt lätt, så man kan bära den själv utan svårigheter.
Att den är hopfällbar är mycket skönt. Man kan förvara den i ett etta på 29 m2. Man kan ta med den i skuffen på bilen, hade jag bil skulle jag ha med den jämt. Jag har tom kört den bakpå min offroad mc. Skulle dock vilja ha tag på hopfällbara paddlar. de nuvarande är klassiska i trä. Så jag får sitta på dem då jag kör den på mc:n.
Den är nog aldrig så snabb som en glasfiberkanot, men det har jag aldrig lidit av hittils.
Med lite övning och flinka fingar kan man få ihop kanoten på 10 minuter och isär den på 5.
Må gott