Erfarenhet avTurskidor: Fischer country crown

Jag kör me Vauhti HF o den funkar grymt bra... Drar över fiskfjäll o allt på mina Alpina Woody Step o borstar me nylonborste efter de har torkat..

Bilagor

• DSC_2127.jpg
    DSC_2127.jpg
    17.4 KB · Visningar: 696
För att återgå till skidorna.
Jag åkte en 11-dagars tur i Abisko-Kebnekaisetrakten med mina då nya Fischer E109 Crown xtralie backcountry med stålkant. Jag är i huvudsak nöjd med skidorna. Men så en dag var det nysnö och plusgrader när jag åkte ospårat. Och då klibbade snön fast under hela skidorna, decimetertjockt! Kort sagt omöjligt att åka. Skrapa rent, försöka åka någon meter innan snön hugger fast igen. I spår fastnade det mindre. I alla andra snöförhållanden ok glid och fäste.

Nu har jag inhandlat Swix Nordic Easy glide for waxless skis. En vätsla som ska strykas på hela skidan med burkens skumgummitopp. Alewalds påstår att det kan läggas på före en tur och ska sitta kvar till den dagen det blir nysnö och plusgrader. Det finns också i en engångsförpackning typ våtservett. Ska prövas kommande vinter. Men det var ju för att slippa "vallor" jag köpte vallningsfria skidor.

Även i denna tråd diskuteras denna skidtyp:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=83022

Med fiskfjäll slipper du i alla fall det kletigaste - fästvallan och det är jag glad för på mina turskidor med fiskfjäll. Framför attl skänt att slippa kletet då man hanterar skidorna i handen och reser med i fordral eller i takbox.
Har också använt glidvallan med skumgummipåstrykare men minns inte om den var bra eller inte. Men smidig att lägga på i alla fall.

/Patrik

Tack för era kommentarer. Blev ett par så hoppas på nysnö i helgen så jag kan ut och ta en tur :)

En grej jag glömde fråga på butiken som jag upptäckte när jag kom hem. Verkar som att kanten på sidan av skidan- alltså sidan runt hela är slipad- (färgen borta och därför blankt) det ser lika dant ut på båda sidorna och båda skidorna- lika långt - från spetsen och en bit ner- någon annledning ? Hade nästan kunnat tro att det var slitage ( trots nya skidor) men då det är så på båda skidorna och lika långt ner känns det konstigt om det skulle blivit något vid ur och inlastning i lager osv.
Blev ett par nya pjäxor också- riktigt peppad nu att dra ut på tur :)

Tack för era kommentarer. Blev ett par så hoppas på nysnö i helgen så jag kan ut och ta en tur :)

En grej jag glömde fråga på butiken som jag upptäckte när jag kom hem. Verkar som att kanten på sidan av skidan- alltså sidan runt hela är slipad- (färgen borta och därför blankt) det ser lika dant ut på båda sidorna och båda skidorna- lika långt - från spetsen och en bit ner- någon annledning ? Hade nästan kunnat tro att det var slitage ( trots nya skidor) men då det är så på båda skidorna och lika långt ner känns det konstigt om det skulle blivit något vid ur och inlastning i lager osv.
Blev ett par nya pjäxor också- riktigt peppad nu att dra ut på tur :)

De är väl stålkanten som du menar?? De ska va så för att få bättre sidgrepp 👍

Nej, jag det är ingen stålkant på dessa skidor. Utan det jag pratar om är att det ser nästan ut som skavt- precis där spetsen eller böjen till spetsen startar och ut till spetsen...Som att plastbeläggningen som är vid kanten är borta typ... säkert ingenting att behöva fundera över, kommer ju bli repor och skavt lite här och där efter att man åkt, men ser inte ut så på några av mina tidigare skidor....

Senast ändrad:
Ta det lite lugnt med glidvallan, då den är giftig för både människor och miljö. En liten burk för nödlägen kan jag tycka är okej, men inte att använda hela tiden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Skidpojken Acapulka - ngn erfarenhet? Turskidåkning 6
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
Snowtigher Pjäxa Alpina BC 1550 erfarenhet? Turskidåkning 9
snowdog Erfarenhet av omnijore joring system ( dragsele till hund) Turskidåkning 10
BTR Någon som har erfarenhet att åka rullskidor längre distanser? Turskidåkning 2
Petri Niemelä erfarenhet av storulvån - hemavan? Turskidåkning 0
clasanson Erfarenhet av Salomon X-Adv 70 ? Turskidåkning 0
hawker Någon som har erfarenhet av tur med småbarn (1-3år)? Turskidåkning 2
Silvii Fischer outback 68 vs transnordic 66 Turskidåkning 4
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
vandrafjäll Fischer outtabounds crown 179 cm Turskidåkning 7
HikeAndFly Fischer E99 längd Turskidåkning 10
Lomma47 Fischer BCX 5 något att ha? Turskidåkning 3
Siggy Fischer E109 Crown vs. Andra t.ex. Åsnes Ingstad osv. Turskidåkning 11
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
halmstadpatrik Fischer E99 spann Turskidåkning 4
joask202 Salomon Profil Classic SNS på Fischer NIS? Turskidåkning 1
cwmint Slipa Fischer Crown belag Turskidåkning 0
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
rannug Fischer E 109 för telemarksväng? Turskidåkning 2
pm6 Åsnes rago eller Fischer E99 Turskidåkning 12
madir Nyfiken på Fischer Outtabounds Turskidåkning 2
andy_02 Fischer Country crown/ crown vax? Turskidåkning 1
PeterOom Åsnes / Fischer / Kahuru / Madshus? Turskidåkning 1
651222 Erfarenheter av Fischer S Bound? Turskidåkning 2
x-treme Fischer 77 / 99? Turskidåkning 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg