Erfarenhet av Urberg (outnorths märke)

Hejsan
Jag undrar om det finns några här som har erfarenheter av produkter från outnorths egna märke Urberg.

Jag köpte just Urberg sovsäck + liggunderlag till frun och dottern då de inte är med ut så ofta och jag därmed inte vill lägga en förmögenhet på utrustningen till dem. Jag kan ge en recension sen där de använts, men jag är intresserad av att veta om någon mer här har använt deras produkter och vad ni i så fall anser om kvalitet odl jämfört med övriga större märken.

//Askel
 
Har en pannlampa som inte fått se utsidan av hemmet ännu, och en fleece-tröja med "stickad finish" eller vad dom vill kalla det, pannlampan ger bra ljus, och känns helt ok, men kan inte svara på om den tål kyla och väta ännu. Tröjan är numer min absoluta favorit, men då den bara blivit tvättad ett par gånger så kan jag tyvärr inte svara på hur länge den kommer hålla.

Gör som så att jag återkommer jag också. Men första intrycket är god kvalitet om än inte premium.
 
jag har en pannlampa från dom som har fungerat helt ok. den kostade runt hundra så i förhållande till priset är det ett utmärkt val.
 
Nu har jag och dottern vart ute på en övernattning så jag får försöka mig på en liten recension av erfarenheten hittils. Dottern, som är nio år, var den som använde liggunderlag och sovsäck från Urberg. Hon hade på sig ett tunt underställ samt ett fleeceunderställ och en mössa. Det var ett par minusgrader i luften under natten samt väldigt blåsigt där vi satt upp tältet. För att korta ner säcken använde jag remmarna från liggunderlaget för att snöra så den passade henne i längd.

Hon sov gott hela natten, och tyckte till och med det var för varmt på morgonen. Jag har inte jättestor erfarenhet av säckar, men jag jämför den med min Marmot Trestles 15.
Urbergsäcken har, till skillnad från min, en extra remsa vid blixtlåset som gör att det inte fastnar i tyget när man drar upp det. Det har även en krage som man kan dra åt runt halsen för att inte värmen ska läcka ut även när man rör huvudet så att det läcker från hålet i huvan. Detta tyckte jag var en smart grej, och något som inte finns på min säck. Jag upplevde kvaliteten på säcken som god. Det samma gäller liggunderlaget. Det kändes som ett relativt lätt tyg, utan att vara skört och lagom tjockt för att ligga bekvämt (även om jag själv personligen föredrar runt 7cm). Det tar inte heller så jättestor plats i ryggsäcken.

Marmot-säcken kostar lite mer än dubbelt så mycket som Urberg-säcken. Den har dock lite bättre temperatur-range och väger cirka 300g mindre. Dock saknar den de smarta sakerna jag beskrev ovan som finns på Urberg-säcken. Urberg-säcken är stor som ett as och ganska tung, men för 600SEK skulle jag varmt rekommendera den till alla där pris och funktion är viktigare än volym och vikt. Som säck till barnen, eller till min fru som inte är ute så ofta, där det inte är motiverat med en väldigt dyr säck, tycker jag det blir perfekt. Som sagt stor och tung, men billig sett till funktionen.

Jag kom för övrigt på att jag redan hade en pannlampa från Urberg som jag använt ett par gånger. Jag har inget att klaga på hittils, även om jag inte använt den i regn än och kan svara för fuktskyddet.

//Askel
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg