Generellt är det ju så att
självstagande blir tyngre än tunnelmodeller, lättast blir pyramidmodeller. Att självstagande inte behöver förankras är ett rekamtrick som har lite att göra med verkligheten. Uppspända självstagande är lätta drakar och kan flyga både högt och långt. Så använd tältpinnar och stormlinor, det sparar mycket nerver.
Omvänd båtform har visat sig fungera bra i hårt väder.
Jag gillar Nallo2 gamla modellen om jag skall bära själv och 3p kupol för två om någon annan bär, (läs bil, mc eller båt). Solo blir det lika ofta en tarp som ett regntak... 1/2 tält som strandtält, tubtält och Rajd har jag oxså och brukar, men tarp ger en bättre utekänsla....Akto är ett fantastiskt litet solotält, jodå har sovit två i det oxså men då måste minst en vara av nätt format.
När man tältar på utsatta ställen som bland bergen eller ute i skärgården gäller det som vanligt att vara någon dm högre än omgivningen. Eftersom jag ogillar klippor och ständer brukar det ändå gå att hitta en både torr, högre och plan plats. Mindre tält underlättar mycket. Vela Exped II funkar riktigt bra för två samt torkar upp fenomealt fort med dubbla dörrar.
Multibågtält bör ha lika långa bågar eller bra färgmärkning. När det jäklas, jäklas det rejält och det regnar oftast horisontellt samtidigt......Vi får väl se om England svarar...
//J