Så här tänker jag: sovsäckslakans primära uppgift är att samla svett och annan smuts fårn din kropp då det är mycket enklare att tvätta än hela sovsäcken och dessutom tar inte lakanspåsen stryk av tvätt på samma sätt som en sovsäck och mycket billigare och enklare att byta. Tillförd värme: synnerligen marginellt om en något, möjligen om den är gjord i fleece eller motsvarande.
Så här är jag lärd och enligt egen erfarnhet så stämmer det väl på mig: Mycket under sig (bra liggunderlag), mycket över sig (bra sovsäck) men lite på sig tajt mot kroppen. Blir du minsta svett sitter fukten kvar i kläderna innan den dunstat och du kyls.
För att inte hella fukta ner sovsäcken ska mun och näsa vara vid hålet i sovsäcken och inte nere i säcken - då hamnar fukten från utandningsluften i säcken som blir fuktig och sedan kall.
Jag brukar sova i kortkalsonger (av hygienskäl) och eventuellt mössa på huvudet om jag vill ha hela huvudet utanför sovsäcksöppningen. Mycket sällan tröja eller långkalsonger och nästan aldrig strumpor. Blir det kallt förstärker jag utanpå sovsäcken, lägg jackan ovanpå sovsäcken om du tältar.
Sover du under bar himmel blir du nog fuktig av dagg oavsett.
Sover du vid eld så rekommenderar jag överdrag utanpå sovsäcken i något som inte är eldfängt och då kan du inte heller lägga brandkänsliga jackan över dig.
Hur man tarpsover bäst vet jag inte då jag ännu inte provat.
Är man uppe och springer på natten (ex litet toabesök) så brukar jag klara mig med att bara ta på skor och snabbt upp och ner.i säcken igen. Men annars bara jackan på.
Tänk på att inte krypa ner och lägga sig kall, spring en kort värmelslinga, gör några armhävningar och om du inte är blöt och smutsig, lägg dig med kläderna på ovanpå sovsäcken en kort stund så är det lite varm att krypa ner i.
Sov gott därute!
/Patrik