Erfarenhet av sovsäckar önskas

Myckt bra i denna tråd. Som brukare måste man för bra slutresultat veta om man är i eller medvändare, det brukar synas på sängkläderna på morgonen.

Är du ivändare passar kanske inte en mumieformad sovsäck utan du behöver en där du kan vända dig i säcken.

Bra måttade sovsäckar finns bland annat från Roberts i Polen.

Oftast behöver man en sovsäck som passar för burkstemperaturerna. Det brukar bli flera om man idkar friluftsliv året om.

Viktmedvetna kan spara in på blixtlås, men aldrig på loft.

Förvara era sovsäckar hängande luftigt i en garderob.

Bruka inerlakan så slipper ni skita ner insidan av säcken.

go tur

Jag kan varmt rekommendera Western Mountainering Apache MF. Jag köpte en sådan till min tremånaders fjällvandring förra hösten. Jag har även en Marmot Plasma också en ganska påkostad sovsäck, men jag tycker att WM-sovsäcken är bättre på allt. Rymlig, bra material, dragkedja som inte fastnar i tyget, värmekrage och så finns det en liten skön dunkudde att köpa till.

Hela min packlista från Gröna Bandet-vandringen finns här.

Jag har också Plasma och Apache och delar den uppfattningen. WM är bättre på allt. En sak jag har funderat mycket på sistone är att Marmot-säcken alltid har mer vatten / fukt på yttertyget på morgnarna är WM och Cumulus-säckarna i samma tält. Efter massa användning kan jag konstatera att det är så oberoende av vem som sover i säcken och vilket tält vi har. En teori jag har är att det beror på att Marmot-säcken har dun som är behandlat för att stå emot vatten. Bra (vattnet går förbi dunet och kondenserar på tyget) eller dåligt vet jag inte men min upplevelse är att Marmot-säcken alltid är blötare än andra säckar i samma tält.

Skulle jag köpa en ny säck i dag skulle det bli en WM Terralite med overfill, en WM Badger eller EE Conundrum / Convert för att få bättre komfort.

Jag har också Plasma och Apache och delar den uppfattningen. WM är bättre på allt. En sak jag har funderat mycket på sistone är att Marmot-säcken alltid har mer vatten / fukt på yttertyget på morgnarna är WM och Cumulus-säckarna i samma tält. Efter massa användning kan jag konstatera att det är så oberoende av vem som sover i säcken och vilket tält vi har. En teori jag har är att det beror på att Marmot-säcken har dun som är behandlat för att stå emot vatten. Bra (vattnet går förbi dunet och kondenserar på tyget) eller dåligt vet jag inte men min upplevelse är att Marmot-säcken alltid är blötare än andra säckar i samma tält.

Skulle jag köpa en ny säck i dag skulle det bli en WM Terralite med overfill, en WM Badger eller EE Conundrum / Convert för att få bättre komfort.

Intressant iaktagelse. Jag har inte behandlat dun i mina sovsäckar och har inte upplevt något fuktproblem eller skillnad mot någon av mina medvandrares säckar, utan dessa är köpta före Marmot började med denna typ av dun.
Jag är lite skeptisk till just behandlat dun, då jag upplever att loftet inte känns lika spänstigt i just sådana säckar och man klämmer och jämför, så har hållit mig till vanligt dun. Använder dessutom sovsäckarna uteslutande i tält eller inomhus så de är ju skyddade mot väta utifrån.

Ja, verkligen intressant iaktagelse.

Försökte nyligen hitta nåt om vad de egentligen behandlar dunet med och då hittade jag istället där här hemmasnickrade testet. Är det sant är det ju imponerande.
http://gizmodo.com/we-tested-waterproof-down-by-jumping-in-a-frozen-lake-1694953456

Men nu tror jag att de flesta av oss aldrig kommer att hamna i en situation då sovsäcken blir dränkt i vatten, utan problemet för oss är snarare vår egen svettning och kondens, kanske lite regnstänk, att ha problem att få säcken riktigt torr till nästa natt, sånt Det vore ju himla intressant att veta skillnaden mellan vanligt och hydrofobiskt dun när det gäller detta.

Är tokigt nöjd över min WM-säck, men titta gärna på Pajaks z-serie exempelvis. 20% idag på Outnorth och då blir den plötsligt billig!

Är den bättre än WM..? Har inte haft den så länge, men nog känns det så med 900-dun då den packar & värmer svinbra.

Du har ju två lämpliga säckar redan och en liner, med ett ylleunderställ bör du kunna sova bra med de du har.

Rab

Uppdatering

Blev en Rab Neutrino Endurance 600 som jag fick tag på till bra pris.

En riktigt bra säck, varm och skön, hyfsat lätt och relativt liten packvolym.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg