McKinley Manitu
Jag har ett tremmanna Manitu och som du så var jag rejält skeptiskt till att börja med och nu så är jag nog mest nöjd med det. Tältet är inne på sitt tredje år och det som har hänt är att jag tvingats reklamera innertältet eftersom spänningen på innertältetsduk gjorde att dragkedjan på innertältet "repade" sig om man stängde innifrån. Stack man ut handen funkade det bra... Nåja, reklamerade innertältet och fick ett helt nytt innertält som jag inte hunnit prova ännu. En annan sak är att den ena av "kupolpinnarna" har böjts pga. tältet var utsatt för hårt väder. Det gillade inte riktigt hårt blåsigt juniväder vid Riksgränsen utan något direkt lä. Någorlunda förståeligt med andra ord. (Trodde hela tältet skulle flyga iväg stundtals - trots att det var ordentligt fastsatt och förtyngt) Ytterligare en sak är att jag fått en spricka på en annan av "kupolpinnarna" den har spruckit en aning vid infästet då jag hade för bråttom att resa tältet en gång och böjde för kraftigt varvid det blev för stor påfrestning. Självförvållat mao.
Har inte haft tillstymmelse till problem med att det inte skulle hålla tätt. Har tältat på vattensjuka och lite snötäckta fjäll i juni samt snötäckta fjäll i slutet av september utan att det är något problem. Kraftiga regnoväder har givetvis inte heller varit några bekymmer men det räknar jag som "normalt".
Tältet som sådant har en stor och rymlig absid där man kan laga mat och samtidigt rymma packning för åtminstone två. Det går snabbt och enkelt att sätta upp. Enkelt att packa. Jag är 1,85 och kan sitta upp som vanligt inne i tältet. Tältet som sådant är ljust inuti så om man inte är ute en senhöst så ser man allt
Tältet är möjligen lite onödigt stort men det kan jag tycka är skönt, att man får lite svängutrymme.
Som sammanfattning, jag är nöjd med tältet även om det har haft lite problem men det kan jag samtidigt delvis ta på mig själv och det som inte har gått att göra det med har garantin skött. (Som parentes kan nämnas att Intersport godtog min reklamation utan att överhuvudtaget sett tältet (vilket jag hade med mig), lät mig behålla det gamla tältet och skicka mig ett nytt (innertält) - Det är service! - eller möjligen dumdristigt, men jag kallar det service).
/Markus