Hej!
Inom kort skall vi ut på en flerveckors cykelresa i obanad terräng där det är långt mellan ställen där det finns elektricitet. Självklart vill jag ha med mig min strömslukande kamera på denna tur och har nu börjat titta på olika möjligheter att ladda batteriet "on the go".
För en tid sedan drog Hannulan igång en diskussion om SON-navet.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66570
Diskussionen blev snabbt väldigt teknisk och jag som inte är helt hemma i den elektriska världen tappade snart bort mig så mitt problem kvarstår.
Jag har ett framhjul med SON-navdynamo. Min kamera (Sony nex-5) har ett batteri som det står 7,2 V, 1020 mAh och 7,3 Wh på. På själva batteriladdaren står det att den har en output på 8,4 V och 0,28 A.
Jag är inte ute efter att bygga något eget utan är villig att betala mig ur situationen. Jag har därför börjat snegla på laddaren E-werk från Bush & Müller som enligt uppgift kan ge upp till 13,3 V och 1,5 A.
Min fråga är nu om det finns någon som har erfarenhet av e-werk och kan berätta om det fungerar i verkligheten och inte bara i teorin. B&M säger att e-werk redan vid 15 km/h presterar fullt. Vad händer om man inte cyklar så fort?
Söker som sagt lite erfarenhet innan jag bestämmer mig för om jag ska skaffa e-werk eller köpa extra batterier för pengarna.
Inom kort skall vi ut på en flerveckors cykelresa i obanad terräng där det är långt mellan ställen där det finns elektricitet. Självklart vill jag ha med mig min strömslukande kamera på denna tur och har nu börjat titta på olika möjligheter att ladda batteriet "on the go".
För en tid sedan drog Hannulan igång en diskussion om SON-navet.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66570
Diskussionen blev snabbt väldigt teknisk och jag som inte är helt hemma i den elektriska världen tappade snart bort mig så mitt problem kvarstår.
Jag har ett framhjul med SON-navdynamo. Min kamera (Sony nex-5) har ett batteri som det står 7,2 V, 1020 mAh och 7,3 Wh på. På själva batteriladdaren står det att den har en output på 8,4 V och 0,28 A.
Jag är inte ute efter att bygga något eget utan är villig att betala mig ur situationen. Jag har därför börjat snegla på laddaren E-werk från Bush & Müller som enligt uppgift kan ge upp till 13,3 V och 1,5 A.
Min fråga är nu om det finns någon som har erfarenhet av e-werk och kan berätta om det fungerar i verkligheten och inte bara i teorin. B&M säger att e-werk redan vid 15 km/h presterar fullt. Vad händer om man inte cyklar så fort?
Söker som sagt lite erfarenhet innan jag bestämmer mig för om jag ska skaffa e-werk eller köpa extra batterier för pengarna.