Om vi tittar på avstånd från ekvatorn så bodde Yaghan-folket i område som är närmare ekvatorn än någon del av Sverige är, och Sverige är ett avlång land.
Jag har inte sett någon same kring Kebnekaise gå omkring utomhus utan skor.
Tror du får läsa på din geografi o klimatkarta lite bättre , 56 grader syd är längre från ekvatorn än 55 grader norr.
Frågan handlar inte om att springa omkring i snön barfota, dessutom. Den handlar om det funkar att vandra i området kring kebne barfota. Att gå i snö lite här o där funkar, om man e varm om fötterna från början, men fötterna kyls ner o det blir väldigt obekvämt att vandra med nedkylda fötter, vare sig det är i snö eller på sten/jord.
Att vandra barfota med packning är inget jag rekommenderar - jag går helt barfota överallt, hela barfotasäsongen från ca april till ca oktober - för den extra vikten kommer påverka väldigt mycket. Jag har vandrat en mil på Högakustenleden helt utan skor, med 15 kg på ryggen, pga mina minimalistiska skor gick sönder, detta sista vandringsdagen som tur va. Vi vandrade söderut o slutdestinationen var naturreservatet med Via Ferrata. Mina fötter var ganska ömma sista 2 km, men det gick och jag fick inga men av det. Att vandra utan packning i området kring Kebne kan funka, men som jag sagt så är det väldigt lätt att skada lilltårna pga underlaget. Vassa stenar är inte problemet. Jag har svårt att tänka mig att ens mer vana fötter än mina skulle klara en topptur utan att bli nedkylda, just för att man måste upp över Vierramvaare.
Och nej, människosläktet satte inte på sig skor bara för att de vandrade ut från Afrika. Det dröjde tiotusentals år innan skodon uppfanns efter att de vandrat ut, säkerligen för att skydda fötter mot främst kyla. Senare blev skor en statuspryl. Det betyder inte att alla har eller vill ha skor. T ex i Nya Zeeland så är barnen (idag) barfota i skolorna, hela tiden - antar att det är så länge vädret tillåter.