Er käraste frilufts-ägodel

Har upptäckt att jag gillar saker som varit med länge, de får gärna ha blivit buckliga, sotiga och lite trasiga, bara de varit med länge och på många platser. Ett par rejält ingångna kängor som exempelvis. Saker som jag har fått ett minne ihop med på ngt vis. De går nog före själva prylen i sig i många fall.

/Mattias

Vilken är er käraste frilufts-ägodel som du allra minst vill ska gå sönder eller på något annat sätt drabbas av skador? Jag tycker själv att mina tält är bland det käraste jag har, även om dunsäckarna har vandrat stadigt på skalan nu (dun är både trevligt varmt och dyrt).

Köket tål stryk och är jag inte speciellt försiktig med.. ryggsäcken likaså.

// Jocke

Jägarköket :).

Har använt den modellen sedan jag var 14 år och fältbiolog på 70-talet, mkt högt nostalgivärde och sköna minnen...

Vet iofs inte hur man ska bära sig åt för att sabba köket men det är en annan sak ;)...

Modern utrustning är själlös.

;)

//J

Har upptäckt att jag gillar saker som varit med länge, de får gärna ha blivit buckliga, sotiga och lite trasiga, bara de varit med länge och på många platser. Ett par rejält ingångna kängor som exempelvis. Saker som jag har fått ett minne ihop med på ngt vis. De går nog före själva prylen i sig i många fall.

/Mattias

Vissa saker gillar jag för att de helt enklet är bra och funktionella, men de kan oftast ersättas med en ny likadan. Däremot saker som jag fått en relation till genom lång användning är sådant som jag verkligen känner för och inte vill mista.
Dit hör utan tvekan min gamla och välanvända nordsamiska kniv med handsmitt blad (jag är minst andra eller tredje generationen med den) samt min välinpregnerade träkåsa ... brun invändigt efter många härliga kaffestunder.
Ett par andra saker går i och för sig att skaffa nya men som jag har fått ett speciellt förhållande till ... dels mitt tält som varit mitt hem under turer där jag har fått underbara upplevelser ... dels mina jörnkängor som tagit mig till olika ställen i Sverige och i världen, tryggt och väldigt snällt mot foten (ska ta mig genom Anderna i sommar).

Har väldigt svårt att säga enskilda prylar eftersom jag sliter ut det mesta så fort att de knappt hinner få något affektionsvärde (särskilt byxor och ryggsäckar). Det finns ju mycket saker man absolut måste ha, t.ex. ryggsäck, men som sagt, de byts ut...mina friluftsprylar är i första hand jobbredskap eftersom jag är biolog, och de håller inte så länge eftersom jag ägnar mig mycket åt knäliggande, klättrande och hasande på klippor och vandringar genom stiglösa snårskogar, vilket sliter på utrustningen på ett helt annat sätt än när man går på vandringsleder. Därför blir allt som håller länge favvoprylar, bara för att man slipper köpa nytt (kul visserligen, men dyrt). Det är heller inte alltid de prylarna man tror som fungerar bäst och längst. Har aldrig haft ett par fjällrävenbyxor eller andra kända märkesbyxor som varit hela efter en fältsäsong, men köpte en gång ett par byxor i "militärmodell" (med benfickor m.m.) på kappahl för 300 spänn som hängde med tre fältsäsonger (rekord), då jag bland annat jobbade mycket i hagar med taggiga snår och taggtrådsstängsel....bästa byxorna jag haft, men de har sedan länge gått till byxornas himmel. Skulle vilja ta med kameran och en spindelbestämningsbok (jobbar mycket med spindlar), men det kanske inte räknas som friluftsutrustning? I stället blir det som hamnar på listan:

Mina "vadarsandaler". Borde kanske säga mina Lundhagskängor som hängt med länge, men de duger inte på jobbet för tillfället (jag vadar mycket på jobbet och kliver i och ur vadarstövlar ofta, då är kängorna för omständiga att snöra på och av), så favvoskorna för tillfället är ett par jättebilliga skräpsandaler från en skorea i Rinkeby. De har ett grepp i klass med vadarstövlar på hala klippbottnar (eftersom jag har mycket utrustning att bära på prioriterar jag bort vadarstövlarna när vädret tillåter och går i sandaler i stället) och ger mycket bättre stöd för foten än t.ex. tevasandaler.

Min lilla ryggsäck är en favvis: en SleekaForce snugpack 35 l. Har mest haft shosho tidigare, men även en del annat, men den här är helt klart den bästa jag haft. Den kommer inte att vara en favoritpryl som "individ" kanske, men det kommer nog att bli en ny likadan (om den finns kvar när den tar slut. Slitstark (jag har slitit hål i botten på en shosho på bara ett år, så det är viktigt), känns väldigt liten och kompakt i förhållande till volymen (bra om man är tjej och inte så lång -jag tycker många 35-litersryggsäckar är klumpiga och stora). Och fyller flera (om än inte alla) mina krav på en ryggsäck: förutom slitstyrka och ett suveränt bärssystem för en ryggsäck i 35-literklassen har den lock i stället för blixtlås (för att spänna fast vadarstövlar och annat stort skrymmande, dessutom går blixtlåsen sönder fortare) och flera ytterfickor (vill inte ha avskalade ficklösa säckar, var ska man göra av pennor, märkband, fältanteckningsböcker, mobiltelefon, gps/kompass, lupp, kikare och inte minst massor av provrör som jag enkelt vill komma åt? Allt ryms ju inte i byxfickorna).

Min lilla kikare är alltid med (kommer inte ihåg vilket märke det är, det har skavts bort). Har en större och bättre, men den prioriteras bort pga tyngden när inte syftet med turen är att titta på fåglar (vilket det oftast inte är eftersom det inte ingår i jobbet).

Har en grå skjorta i lite kraftigare bomullstrikåtyg som hängt med många många år. Lite varmare än en vanlig skjorta, men tunnare och lättare än en tröja (dvs tar lite plats i väskan). Perfekt när det blåser lite vid kusten en sommardag och perfekt som mellanplagg under tjockare tröja och jacka vid kallare väder. Armbågarna är på väg att ge upp men den hänger nog med ett år till (kanske jag kan lappa sen..? Vill inte vara utan den, och har aldrig sett en liknande).

Och sist men inte minst har jag en älsklingsjacka. En grön lofotenjacka, som förstås inte tillverkas mer, i sådan där "rutig" väv som var populär för en del år sen (var en av de första sådana som kom), ganska mjukt tyg men ändå slitstarkt (inte i prasslig kvalitet som så många tunnare jackor som finns nu, kan inte med det). Impregneringen är sedan länge borta (och den går inte att impregnera om, det tar liksom inte) och det är hål överallt, men jag kan inte göra mig av med den. Blixtlåset gav upp för många år sen, men det bytte jag och det nya har hållt superbra. Vill ha en ny jacka, men har inte hittat någon som kan ersätta den här...hade ett par byxor som hörde ihop med den också, de höll länge för att vara fältjobbarbyxor men gav upp en fältsäsong med mycket klättrande i träd.

Jösses...
Här är man borta en påskhelg och vad händer... Fem sidor av favoritsaker... Måste vara ett vårtecken som gott som något. Alla som bara hallucinerar och längtar efter sommarens turer och färder, precis som jag själv.;)

Mina Lundhagskängor, införskaffade dom 1999 och har använt dom flitigt, dom är numera bättre än nya :D

Instämmer till fullo. Mina är t om av samma fina årgång. Och visst är de både snyggare och bättre med patina och repor. Det är många minnen som sitter fast i gummi och skinn. Kommer så väl ihåg när den stora revan i bakkappan skapades. (Det var en bra tur i början på juli.)

Alla inlägg om kängor får mej att gråta över mina gamla kängor av märket Höga kusten.Dom användes flitigt i säkert 20 år, men för två år sedan fick dom gå i pension. Jag har dom fortfarande kvar i källaren av någon anledning,vi får se om mina Lundhagare blir lika omtyckta.
Annars är min käraste pryl just nu en liten stjärtlapp inköpt på OK för några år sedan.

Det går ju inte välja bara 1 !! :)
Alla är minst lika viktiga, från sockar till tält!
Men jag måste ju säga att kartorna är de mest använda, de kan man sitta och drömma sig bort i året runt - om man så ligger på soffan eller i sovsäcken! Så jag väljer nog en av dem då! :)

Min kniv, min kåsa och lite andra smågrejor är väl mina favoriter. Har även lite nyare grejer som är "påväg-att-bli-favoriter", men har använt dem så kort tid så vill inte ta ut något i förtid.

Våren för 2 år sen så fastnade ett blänke i stenbotten, ett bra rödingblänke i mässing som jag själv gjort på slöjden, nån gång på mellanstadiet. Jag grät nästan när jag kapade linan..

Min kniv, min kåsa och lite andra smågrejor är väl mina favoriter. Har även lite nyare grejer som är "påväg-att-bli-favoriter", men har använt dem så kort tid så vill inte ta ut något i förtid.

Våren för 2 år sen så fastnade ett blänke i stenbotten, ett bra rödingblänke i mässing som jag själv gjort på slöjden, nån gång på mellanstadiet. Jag grät nästan när jag kapade linan..

Hopp i och dyk!! Såna tillfällen är så kallade decisive moments.

Krydolf (Kajsa Mellbrand)

Jag gör stående applåder för Kajsa, vi behöver fler lika seriösa, insatta, faktaspeckade inlägg!

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg