Alternativresenär;347822 sa:Hej Tomas!
med ref!
2. Garmin Forerunner 305... en gps som är sjukt beroendeframkallande... har använt den i några år nu och den följer alltid med oavsett vad jag skall göra, vandringar, svampplock, löp och cykelturer... Information, dokumentation, motivation och säkerhet på ärmen.
det låter kompakt ?
vill du berätta lite mer om den?
mvh
H
Det är ju egentligen mer ett träningsinstrument än gps... men jag har med den så fort jag ger mig ut, oavsett vilken typ av aktivitet det gäller...
Träning:
Puls, distans, tid, tempo är de funktioner jag visar i display huvuddisplayen... men det finns massor av funktioner.... hastighet, snitt, max, pulslarm, laps och multisportfunktioner...det finns en virtuell partner/ghost som du kan träna emot, mycket effektivt när du skall pressa dig mot pb´s... eller skador :-(
Hiking, t ex dagsturer på Sörmlandsleden:
Använder mest distans, snitt km/h, riktning, tidtagning och klocka... att hålla koll på att man håller rätt tempo känns bra om det riskerar att bli mörkt innan man kommer hem. Distans fågelvägen till start verklig distans om mna lagt in en rutt, och beräknad tid till startpunkt eller mål. Riktningsvisare är grymt om man knallar rakt ut i skogen efter svamp... när jag vill hem behöver jag aldrig oroa mig för att inte hitta tillbaka... bara att trycka fram "gå till start" så kommer riktningsvisare med distans och tid till start upp. Bra svampplatser markerar du.
Vandring:
Krux 1 är batteritiden 10 timmar... har jag löst med ett batteripack som drivs med AA batterier helt ok, vandrade 15 dygn i kebområdet i somras, inga problem, förutom den extra vikten då.
Krux 2 är att den bara kan logga 19 timmar... bara att gilla läget och anteckna istället.
Bortsett från ovanstående krux... användbar på t ex toppturer om du vill gå exakt samma väg tillbaka... t ex över vad eller andra kluriga passager... lägga in waypoints på platser du vill återuppleva, t ex fina tältplatser.
Sen är det ju intressant att titta tillbaka på kartbilder där man gått, det är lätt att dela med sig via mail eller t ex här på utsidan.
Dagstur igår:
http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=5215101
Kebnekaise´s sydtopp:
http://trail.motionbased.com/trail/activity/3387367
Thomas
Senast ändrad: