eProvins - Artikelserie om fjällfarare

För någon vecka sedan sjösattes nätupplagan av den norrländska litteraturtidskriften Provins.

Fjällvandrare kan särskilt se fram emot en porträttserie över klassiska fjällfarare. Nu finns den första artikeln att läsa på hemsidan. http://eprovins.norrlitt.se/index.p...hugo-nicolaus-pallin-och-viljan-till-roerelse

"Det finns två sorters norrlandsskildrare. De som blir det i egenskap av var de kommer ifrån och de som blir det i egenskap av vad de kommer till. H.N. Pallin föddes visserligen i Gävle, men det är som en nyfrälst stadsbo han möter sitt Lappland. Med ett porträtt av denne märklige ingenjör inleder Albin Holmgren en ny artikelserie om lapplandsfarare för eProvins."

För någon vecka sedan sjösattes nätupplagan av den norrländska litteraturtidskriften Provins.

Fjällvandrare kan särskilt se fram emot en porträttserie över klassiska fjällfarare. Nu finns den första artikeln att läsa på hemsidan. http://eprovins.norrlitt.se/index.p...hugo-nicolaus-pallin-och-viljan-till-roerelse

"Det finns två sorters norrlandsskildrare. De som blir det i egenskap av var de kommer ifrån och de som blir det i egenskap av vad de kommer till. H.N. Pallin föddes visserligen i Gävle, men det är som en nyfrälst stadsbo han möter sitt Lappland. Med ett porträtt av denne märklige ingenjör inleder Albin Holmgren en ny artikelserie om lapplandsfarare för eProvins."

Detta verkar oerhört intressant. Vilken kulturgärning!

Jag kan bara instämma, Thomas. Denna artikelserie och eProvins i sin helhet är verkligen en glädjande satsning!

Det är jag som är upphovsman till artikeln om Pallin. Kul att höra att det finns intresse!

Det är en ganska blandad skara lapplandsfarare jag tänkt presentera, men alla med det gemensamt att de skrivit reseskildringar väl värda att läsa. Jag hoppas de kan leva upp till förväntningarna.

Om någon har några synpunkter, rättelser, frågor får ni gärna höra av er.

(Annonserade detta i en annan tråd innan jag såg att du Niklas hunnit före...)

Hej Albin,

Det kunde man nästan räkna med - att upphovsmannen till denna text fanns också här på Utsidan.

Det första porträttet av Pallin tycker jag var mycket god läsning och jag ser verkligen fram emot kommande delar i din artikelserie. Det är verkligen en mycket god idé att på detta sätt lyfta fram och presentera våra många fina fjällskildrare. Det är helt enkelt en del av vårt kulturarv.

Allt gott!

Niklas.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg