Epo

Och vill du tillverka ditt eget EPO så är sekvensen:

APPRLICDSRVLERYLLEAKEAENITTGCAEHCSLNENITVPDTKVNFYA WKRMEVGQQAVEVWQGLALLSEAVLRGQALLVNSSQPWEPLQLHVDKAVS GLRSLTTLLRALGAQKEAISPPDAASAAPLRTITADTFRKLFRVYSNFLR GKLKLYTGEACRTGDR
 
EPO stimulerar väl produktionen av röda blodkroppar. Är man välnärd och t ex inte har järnbrist så kan man väl öka sitt blodvärde (Hb) en hel del. Risken är bara att blodet blir för tjockt (för rikt på röda blodkroppar), vilket dels försämrar prestationsförmågan (=dålig genomblödning pga sirapsblodet), och dels ökar risken för blodproppar (vilket kan få dödliga konsekvenser). Därför använder dopingnissarna blodförtunnande medel (Dextran, tror jag?) för att få rätt konsistens på blodet, trots den ökade halten blodkroppar. Ofta är det blodförtunningen som gör att de åker fast i dopingkontrollerna.

Så, då vet du vad du har att förlora. Vad har du att vinna? Tänk över det en stund.
.
.
.
.
Sen kommer de tråkiga bitarna. De flesta har väldigt lite att vinna på ett högre blodvärde, rent prestationsmässigt. Förutom risken att få för högt blodvärde och sabba blodgenomströmningen i musklerna, så är det sällan mängden blodkroppar som begränsar en normaltränad individs prestation. Detta syns bl a genom att Hb inte stiger särskilt mycket även hos de som är grymt vältränade, och att elitidrottares Hb varierar rätt mkt. Nä, vill du bli bättre på konditionsidrotter, så ger träning mkt mer än EPO. Det är inte som med styrkeidrotter och anabola, där du får feta synergieffekter av steroider + träning.


Så jag tycker du kan låta kylen vara stängd, och dra ut i spåret istället.
 
Re: Tack men jag har epo i kylen....

2144208; sa:
tack för tipset ...men jag har äkta vara i kylen...

Äkta??? Det finns ju vissa varianter av EPO där man bytt ut några aminosyror i sekvensen, för att öka halveringstiden. Men den bli väl inte mera "äkta" för att man har modifierat den?? Men fördelen med det modifierade EPOt är ju också att det är mycket lättare att spåra och skilja från det kroppsegna EPOt, vilket Johann Mühlegg fick erfara!
[Ändrat av KLAGER 2007-05-02 kl 10:55]
 
KLAGER; sa:
Och vill du tillverka ditt eget EPO så är sekvensen:

APPRLICDSRVLERYLLEAKEAENITTGCAEHCSLNENITVPDTKVNFYA WKRMEVGQQAVEVWQGLALLSEAVLRGQALLVNSSQPWEPLQLHVDKAVS GLRSLTTLLRALGAQKEAISPPDAASAAPLRTITADTFRKLFRVYSNFLR GKLKLYTGEACRTGDR

Då behövs ju bara en lämplig bakteriestam och lite utrustning för att rena proteiner
 
Jag jobbar med blod och blodsjukdomar. Jag skulle bestämt avråda från självmedicinering med epo då det kan leda till abnormt hög hematokrit (andelen röda blodkroppar) och orsaka svåra komplikationer (allvarligt förhöjt blodtryck, ökad risk för blodproppsbildning m.m.). Det finns dessutom beskrivet antikroppsbildning med transfusionskrävande anemi (blodbrist) som följd av medicinering med epo. Det råder dessutom inget enkelt samband mellan blodvärdet (koncentrationen av hemoglobin, B-Hb) och kondition, vilket strykarräven var inne på.
 
Re: EPO

880920; sa:
Kan en blodgrupp ha bättre syreupptagnings förmåga än en annan?

Nej. Det som bestämmer blodgrupp är molekyler utanpå de röda blodkropparna. För blodgruppsbestämning utifrån ABO så är det kolhydratstrukturer men det finns en rad andra t ex rhesusfaktorerna där förekomsten av Rh D avgör om man är plus eller minus. Sen finns en hel rad andra blodgrupssystem som kell, duffy, kidd m.fl. som kan ha betydelse för transfusion men inte för syreupptagningsförmåga.