Ensamvargen!

Re: Ensamma vargen

tigertamjaren; sa:
En första fråga, varför ensamma vargen?!

En enkel variant av ensamma vargen är att helt enkelt spänna en lina (eller lägga en slana) mellan två träd (eller slanor etc) och slänga presenningen över. Sen kan du ägna timmar åt att smycka regnskyddet med granruskor, mossa och allehanda löst skogsbråte så att närmaste Spetznaspatrull tror det är en skogsbevuxen kulle, slår en drill och fortsätter vidare inåt skogen... ;)

Ett gott råd: Köp ett tält.

/G

Tack för ditt råd, hade ekonomin tillåtit hade jag inte ställt frågan.

/Thomas

1843; sa:
Någon trekantig variant av "ensamma vargen" finns nog inte, antingen har du fått tag på en ganska misslyckad kopia eller, om den nu är kronmärkt, så lär försvaret använt den till något annat. Utan rombformen försvinner nämligen mycket av funktionen.

Sedan skulle jag inte ens överväga att lägga ut 1600 kr på en presenning, kalla den tarp eller vad som helst, om man nöjer sig med det ganska enkla boende som ensamma vargen o.dyl. erbjuder så fungerar vargen utmärkt, betvivlar starkt att tarpen är sådär 30 ggr bättre...

Jag antar att denna är den "officiella" varianten, wwww.bbfab.se

/Thomas

Re: Re: Ensamma vargen

ThomasGBG; sa:
Tack för ditt råd, hade ekonomin tillåtit hade jag inte ställt frågan.
/Thomas

Då kan jag bara önska lycka till!

Eller kolla in på Hobbexsajten (se länk ovan) de har tält med "Kraftiga glasfiberbågar" för knappa 500:-! :)Bensinmackar, och byggvaruhus brukar också ha billiga tält. På byggvaruhusen hittar du också olika slags vävar, presenningar och plastdukar, då kan du få ett bättre skydd (läs större bit duk) än vad knäppetältet kan erbjuda.

Som sagt redan, lycka till, och tänk på att det är farligt att vandra ensam. ;)

/ G

Rätt uppsatt "ensamma vargen" är inte i vindskyddsform, utan ena långhörnet spänns fast i marken, korthörnen likaså, det andra långhörnet i ett träd. Du sover alltså raklång under "romben"
Detta går inte med den trekantiga varianten.

/K

Lite kuriosa

En parentes om knäppetältet (eller "regnskydd" som jag tror det heter egentligen, i linje med försvarets policy att döpa saker efter vad de inte används som): när jag gjorde lumpen föreslog nån löjtnant att vi skulle använda två knäppetält för att bygga ett effektivt regnskydd över den fältmässiga kartongtoaletten. Undrar just hur de hade luktat efter en längre tids förläggning...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg