Ensamvargen!

Hej,

Jag är på jakt efter tips och/eller beskrivningar hur man kan rigga "Ensamvargen", ni vet den triangelformade väven man kan använda som poncho eller tält från försvaret. Jag hade tänkt att använda den i kombination med ett goretex överdrag till sovsäcken men behöver er hjälp.

Tacksam för alla tips och ideér. mvh // Thomas

kolla Hilleberg

Kolla in Hillebergs Tarp. Ett mera användbart alternativ till vargen. Tarpen är lätt (0,5 kg), ventilerar ut kondens bättre och tar ingen plats i ryggsäcken. Ok, den går inte att använda som pocho men är definitivt mer användbar än försvarets tygbit.

Re: kolla Hilleberg

jonken; sa:
Kolla in Hillebergs Tarp. Ett mera användbart alternativ till vargen. Tarpen är lätt (0,5 kg), ventilerar ut kondens bättre och tar ingen plats i ryggsäcken. Ok, den går inte att använda som pocho men är definitivt mer användbar än försvarets tygbit.

Hillebergs lösning ser ju betydligt smidigare ut men
en annan betydande faktor är priset, 1590 kr för tarpen och 60 kr för Ensamma vargen.

/Thomas

Ang. regnfliken

Om du menar den trekantiga regnfliken i tyg, som säljs på bl a Ö&B, så skiljer den sig från den rombformiga regnflik i plast, som användes av försvaret, på 80 -och 90 talet. Har aldrig sett den till försäljning, men skulle köpa en om jag såg, då det himla bra pryl. Dels kan man ju använda den som "tarp", vidare går det ju att bygga knäppetält i olika storlekar, beroende på hur många delar man har. Finns antagligen beskrivet i SoldR mtrl 1986. Förvaring o transport av fliken skedde genom att den veks runt liggunderlaget (cellplast) i utrullat skick och sedan knäpptes/fästes i knapparna. Sedan kan man alltså vika eller rulla ihop liggunderlag och regnflik.

/K

Ensamma vargen

En första fråga, varför ensamma vargen?!

I grund och botten är ensamma vargen en (inte trekantig utan fyrkantig) bit presenning. Nån skarp hjärna på tidigt nittonhundratal kom på idén att klippa hål på mitten (så man skulle kunna stoppa huvudet där och använda prylen som regnponcho: Läs vidare om detta i mitt inlägg i tråden "Det dummaste jag gjort"!!!) och ordna knappar och knapphål längs kanterna.

En enkel variant av ensamma vargen är att helt enkelt spänna en lina (eller lägga en slana) mellan två träd (eller slanor etc) och slänga presenningen över. Sen kan du ägna timmar åt att smycka regnskyddet med granruskor, mossa och allehanda löst skogsbråte så att närmaste Spetznaspatrull tror det är en skogsbevuxen kulle, slår en drill och fortsätter vidare inåt skogen... ;)

Ett gott råd: Köp ett tält.

/G

Någon trekantig variant av "ensamma vargen" finns nog inte, antingen har du fått tag på en ganska misslyckad kopia eller, om den nu är kronmärkt, så lär försvaret använt den till något annat. Utan rombformen försvinner nämligen mycket av funktionen.

Sedan skulle jag inte ens överväga att lägga ut 1600 kr på en presenning, kalla den tarp eller vad som helst, om man nöjer sig med det ganska enkla boende som ensamma vargen o.dyl. erbjuder så fungerar vargen utmärkt, betvivlar starkt att tarpen är sådär 30 ggr bättre...

Poäng med tung plastduk?

Personligen skulle jag hellre ta med mig en billig lättviktspresenning för tillfällig bivack. Den är sannolikt lättare, smidigare och mer versatil än försvarets gamla plastduk med plåtknappar (!).

Jag misstänker också att försvarets knäppetält (terminologin, grabbar!) precis som rätt mycket annat grönt är dimensionerat för att funka som skydd mot senapsgas och andra otrevligheter. För den som nöjer sig med skydd mot sommarregn borde en vanlig presenning funka minst lika bra.

Re: Poäng med tung plastduk?

bigfoot; sa:
Jag misstänker också att försvarets knäppetält (terminologin, grabbar!) precis som rätt mycket annat grönt är dimensionerat för att funka som skydd mot senapsgas och andra otrevligheter. För den som nöjer sig med skydd mot sommarregn borde en vanlig presenning funka minst lika bra.

Vill minnas att regnrocken (på tal om nåt nästan helt annat) skylle skydda mot radioaktivt nerfall också.
Arme´n har inga skitgrejor inte!

/BAX

Re: Poäng med tung plastduk?

bigfoot; sa:

Om inte jag missminner mig så är ett korrekt uppsatt "ensamma vargen" godkänt som skyddsrum med skyddsklass S1.. Förstäker man sedan med grankvistar så skall man enligt vad jag hört kunna uppnå skyddsklass S6.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg