mellpat; sa:Snubben; sa:Det är helt självklart att det är mer farligt. Det säger enkel logik.
Haha, vilken logik då? Det är klart att det är mindre farligt att gå ensam i fjällen. För man går med större försiktighet. Man slipper farlig anpassning till färdkamraters högre tempo eller uttråkande lägre tempo, samt kan ta rast när det passar en själv. Inte heller blir man distraherad av andras snack eller djupsinnigheter.
Enda gång jag skadat mig i fjällen var då jag alltför hastigt och med mycket tung ryggsäck (utrustning för big-wall) försökte övertvära en bäck med hala stenar. Föll omkull och fick nån bristning i bröstmuskulaturen. Kunde dock fortsätta bärandet men med ordentliga smärtor och skadan tog en månad att läka. Anledningen till min oförsiktighet var att dom bägge färdkamraterna höll ett högre tempo och jag ville inte sinka dem.
Vad är det som är komiskt? Att du har tankeluckor?
Det slog dig inte att den hypotetiska faran med det du beskriver överträffas av faran av att inte ha någon som hjälper dig?
För du menar väl ändå inte att det är en nackdel att någon kan vårda en och gå iväg efter hjälp vid behov?