Ja du dave1, det är det som är det svåra, att veta vad jag vill alltså
Helst vill jag ha allt på en gång, vilket självklart inte går. Det är väldigt lockande med ett lätt tält samtidigt som det känns vettigt med ett lite större så att man får in en till person vid andra tillfällen. Men det är svårt att kombinera de två grejerna. Men jag ska helt klart fundera på vad jag prioriterar mest!
Det är därför man har flera tält.
Som du säger så går det inte att få in alla egenskaper i ett och samma tält. Jag har ett TN laser comp för soloturer eller då man går med nån som också har enmanstält, ett Nallo 3GT som jag delar med en kompis när vi vill ha mer plats och ett Marmot geodesiskt kupoltält för vinterbruk.
Väljer du ett TN laser comp för soloturerna så har du ju drygt tretusen över gentemot ett Nallo, som går på 6000 spänn.
Ett TN laser comp (ca 2900 kr) OCH ett Bergans compact 2 (1979 kr) får du billigare än ett Nallo och då har du ett av marknadens bästa och lättaste solotält plus ett bra tvåmanstält när du behöver det. Bergans Compact 2 är lite tyngre än Nallo men på två personer blir det ca 1,35 kg/pers vilket är helt okej.
Vill du ha ett lite lättare, men ändå hyfsat billigt 2-manstält är Northstars eget märke Arctic Alpine ett fint val. 2,2 kg för 2595 kr.
http://www.northstar.se/ (kolla under lättviktstält) och tillsammans med ett TN laser comp eller Vaude power lizard ul, så har du riktigt bra tält som tillhör de lättaste på marknaden i sina segment. Och både Vaude och ffa Terra Nova är högt respekterade tälttillverkare. Annars så fokuseras det ofta på Hilleberg i detta forum och visst gör de riktigt bra tält, kanske de bästa på marknaden i vissa avseenden, men skillnaderna är inte stora mot t ex Terra Nova och i andra avseenden, t ex vikt har TN mer intressanta modeller som t ex laser-serien.
Jag tror att det är en bättre väg att gå än att försöka få in alla egenskaper i ett tält. Om du mest kommer gå solo så känns det overkill att bära runt ett Nallo och risken är att du efter ett tag ändå kommer söka en lättare lösning. Tält är i dag såpass bra att jag inte tycker det spelar så stor roll vad det står på det; det är viktigare att hitta modell/modeller som passar.