Ensamtur i vildsvinstrakter

Det är ju samma ras i Sverige som i Tyskland och Italien, och de har ju dödat flera personer de senaste två åren

Dödat kan jag hålla med om, men då är det ju vid jakt och skadade djur samt när folk har vart ute och gått. Kan förstå om man går fel i vinden och överraskar dessa djur att de kan gå till attack.
Men att de skulle ha gått in i tältläger eller camping och ätit upp människor......
Eller bara attackerat genom att leta upp människor tror jag inte ett dyft på.

Så nog kan man tälta ute utan att bli uppäten.....
 
Läger går dom fan inte i speciellt om man pissat lite runt om.

Jägare som skadeskjuter löper alvarlig risk däremot - korta avstånd med liten möjlighet för att skjuta igen.
Vid vandring så kan en flock speciellt en sugga med kultingar bara farlig.

Vatt i Sandsjöbacka när det var som värst och mötte lite flockar o så.
Nu prata jag med jägare i höstas och dom har tagit bort skitmycket djur så det är lungt där iaf
 
Har gris runt tomten till och från. Skulle inte kategorisera dessa som skygga. Långt ifrån. De har lärt sig att billjud/människor innebär mat, då ett flertal muppar valt att sitta i sina bilar och släppa bullar från bilfönstren. Känner till en joggare som fick tillgripa ett stycke mindre träd för att freda sig från arg storgris. När det blir lite för stökigt drar några jägare sedan ut och decimerar problemen.

...men vad vet väl vi här ute i spenaten. Nån statistiker i storstan kan säkert förklara saken bättre.
 
.
...men vad vet väl vi här ute i spenaten. Nån statistiker i storstan kan säkert förklara saken bättre.

Vi... aah, eller hur. Då kanske någon med något gnutta av förtroendekapital skulle prata för dessa vi istället för ett troll som poppar upp lite här och där i trådar.

Du har pockat på uppmärksamhet några gånger nu och eftersom det är helg snart så kan du väl få det, uppmärksamhet, så att du känner dig motiverad att posta under ditt alter egot "anglarn" igen.

Trevlig helg.


Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Vi... aah, eller hur. Då kanske någon med något gnutta av förtroendekapital skulle prata för dessa vi istället för ett troll som poppar upp lite här och där i trådar.

Du har pockat på uppmärksamhet några gånger nu och eftersom det är helg snart så kan du väl få det, uppmärksamhet, så att du känner dig motiverad att posta under ditt alter egot "anglarn" igen.

Trevlig helg.


Skickat från min D5803 via Tapatalk

Jobbar du för att bli avstängd från forumet, så är du säkert inte långt borta från ditt mål.
 
Innan detta spårar ur så tar vi det lite lugnt och andas och faktiskt tänker efter, hur många i det området där jag ska vandra och tälta har blivit angripna av ett vildsvin, om det nu finns någon som har blivit attackerad av en gris utan provokation . Då är nästa fråga hur många vandrar där emellan de tillfällen det sker. Nu kan ni räkna ut sannolikheten. Så snälla var inte rädda. LIVE LIFE WHIT LOVE
 
Jag har övernattat ett mycket stort antal nätter i trakter där det är mycket gott om vildsvin. Ibland kommer de på nattliga besök till lägret, men när de ser/hör/känner lukten av mig springer de för livet. Jag har ett stort antal ggr under förflyttning dagtid skrämt upp vildsvin från deras daglegor. Vid samtliga tillfällen har de sprungit IFRÅN mig. Oftast börja de springa först när man är mycket nära. Ibland så lite som 2 m. Detta kan förstås verka skrämmande för den ovane.
Kom ihåg att den djurart som är farligast för dig är din egen: Homo sapiens.
 
Jag har övernattat ett mycket stort antal nätter i trakter där det är mycket gott om vildsvin. Ibland kommer de på nattliga besök till lägret, men när de ser/hör/känner lukten av mig springer de för livet. Jag har ett stort antal ggr under förflyttning dagtid skrämt upp vildsvin från deras daglegor. Vid samtliga tillfällen har de sprungit IFRÅN mig. Oftast börja de springa först när man är mycket nära. Ibland så lite som 2 m. Detta kan förstås verka skrämmande för den ovane.
Kom ihåg att den djurart som är farligast för dig är din egen: Homo sapiens.

Jag kan skriva under på detta. Jag överraskade en gång en sugga i daglega på så nära håll att hon själv drog iväg och lämnade småkultingarna kvar. Jag befann mig mellan suggan och kultingarna, med dessa på bara någon meters avstånd. Trots detta inga tecken på aggression från suggan. Men visst har det känts kymigt vid några grismöten, särskilt med större galtar på nära håll där jag varit osäker på vem som varit räddast. Därför tycker jag att trådskaparens fråga är helt relevant. Det handlar inte alltid om reell risk utan om känslan. Hur stor är risken att vildsvin ska anfalla dig i tältet? Obefintlig skulle jag säga. Men hur stor är risken att du ska ska vakna nattetid av ett okänt ljud nära tältet och bli rejält rädd? Ganska påtaglig!
 
Jag kan skriva under på detta. Jag överraskade en gång en sugga i daglega på så nära håll att hon själv drog iväg och lämnade småkultingarna kvar. Jag befann mig mellan suggan och kultingarna, med dessa på bara någon meters avstånd. Trots detta inga tecken på aggression från suggan. Men visst har det känts kymigt vid några grismöten, särskilt med större galtar på nära håll där jag varit osäker på vem som varit räddast. Därför tycker jag att trådskaparens fråga är helt relevant. Det handlar inte alltid om reell risk utan om känslan. Hur stor är risken att vildsvin ska anfalla dig i tältet? Obefintlig skulle jag säga. Men hur stor är risken att du ska ska vakna nattetid av ett okänt ljud nära tältet och bli rejält rädd? Ganska påtaglig!

Är helt med på detta.
 
Vildsvinen är som grisar mestadels.

Lite sunt förnuft. För det mesta undviker vildsvinen o andra vilda djur närkontakt, om du väsnas lite , sjunger , pratar med dig själv så drar de sig undan . Om du övernattar ute så häng upp eventuell packning o mat högt upp, maten kan självklart locka, grisar är inte så kräsna precis. I Berlins parker räcker det med att prassla med en matpåse för att de ska omringa en....i övrigt ta reda på lite fakta om djuren och lär dig om hur du skall bete dig vid möte,de ser dåligt men hör förbaskat bra, sugga med kultingar och galtar som klapprar med tänderna bör du undvika försöka smyga på. Grisar är lite tvärtemot allt, vid drevjakt vänder de ofta om på fel håll och försöker ta sig mellan drevfolket men en älg kan vara väl så farlig som ett vildsvin. För en tid sedan vandrade vi i Uppland, där var folk som matade en vild björn och trängde sig på den så den blev helt enkelt förbannad och då kom förstås polisen och avlivade den, människor är helt enkel inte särskilt smarta ibland, oftast är det felaktigt beteende som förorsakar tidningsrubrikerna.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg