Ensamtur i vildsvinstrakter

Planerar en ensamtur genom områden med mycket vildsvin. Kan grisarna bli närgångna nattetid eller håller de sig undan? Vad göra för att slippa sällskap i tältet/bivacksäcken?
 
Nej, hänger man bara hammocken tillräckligt högt upp (minst 1.5 över marken), så är det ju ingen risk, de klättrar ju inte om man bara kvistat träden.
 
Var inte orolig du har bara tur om du lyckas se dom. Bor själv utan för Enköping där det finns massor av gris. Har man motvind en sen kväll och man smyger sig fram och sätter sig på pass så kan man skymta dom.
Gris älskar majs över allt annat även kära såvida du inte sprider dessa godsaker runt dig så är det ingen fara alls.
Grisar har dålig syn men bra luktsinne och hörsel och är otroligt skygga.
Myror däremot dom ska man passa sig för att få in i tältet rackarns vad dom kan gnaga på en :)
 
Man säger ju att de är skygga djur men samtidigt ser man skolgårdar och fotbollsplaner i eller nära bostadsområden som härjats av gris.
 
Man säger ju att de är skygga djur men samtidigt ser man skolgårdar och fotbollsplaner i eller nära bostadsområden som härjats av gris.

Visst kan det vara så...... Men de är ju inte där när det spelas fotboll eller folk i närheten. De passar nog på när det är folktomt.
 
Den människan som ligger kvar på planen har förmodligen en tikka 6,5mm med ljuddämpare och en kurrande mage som e sugen på gris :) . För han har sätt bökningen och spåren efter flera nätter och tänker "äntligen har jag hittad deras ställe" Va inte rädd för grisen den är så skygg.
Lösa hundar är betydligt värre eller dessa tvåbentingar som kallas homosapien burrr dessa kan man drömma mardrömmar om.
 
Ja, de kommer när det är mörkt, ligger det då kvar en person på fotbollsplanen så blir hen grismiddag

Jag har då aldrig hört eller sett något dokumenterat att vildsvin attackerar och äter upp sovande människor...... Men det kanske finns.
Jag skulle då inte oroa mig. Har sovit ute med vildsvin runt om och har kvar både fötter o händer :)
 
En generell regel när det gäller den svenska faunan av djur, är att de är betydligt räddare för dig än vad du är för dem.

Med det sagt kan det naturligtvis bli lite närkontakter ändå. En gris, älg, björn etc blir bara aggressiv om den känner sig trängd, så se till att djuret alltid har en flyktväg som inte upptas av dig.

Med andra ord, ut och njut i skogen och oroa dig inte för bjärven!

:)
 
En generell regel när det gäller den svenska faunan av djur, är att de är betydligt räddare för dig än vad du är för dem.

Med det sagt kan det naturligtvis bli lite närkontakter ändå. En gris, älg, björn etc blir bara aggressiv om den känner sig trängd, så se till att djuret alltid har en flyktväg som inte upptas av dig.

Med andra ord, ut och njut i skogen och oroa dig inte för bjärven!

:)

Alla människor som sett bjärven har ju blivit uppäten, eller har du träffat eller läst om någon sett bjärven?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Årligen dokumenteras 10-15 dödsfall av vildsvin, det är ju mer än t ex dödsfall av hajar och otroligt mycket mera än t ex vargar . Vid en genomgång av drygt 400 vildsvinsattacker på människor så fann man att:

"Most attacks occurred within the species native range, and specifically in
rural areas.
The occurrence was highest during the winter months and daylight hours. Most happened under non-hunting circumstances and appeared to be unprovoked"

http://digitalcommons.unl.edu/icwdm_wdmconfproc/151/
http://chronicle.augusta.com/sports...harks-get-publicity-wild-hogs-are-just-deadly
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg