Ensamräddning med paddelflottör

Testade i somras att gå upp i kajaken med hjälp av paddelflottör. Det gick inte bra ;-( Jag åkte på pumpen direkt - det gick inte alls att få paddeln ordentligt fäst under linorna på kajaken. Paddeln gled snett vid varje försök. Finns det någon som har en bra lösning på hur man kan göra ett fäste på kajaken?? Vissa kajaker har ju förbredda lösningar: VKV, Kanotbryggan och Skim-kayaks tex. Misstänker att det finns lite bra lösningar där ute som flera gärna skulle vilja ta del av...
 
??

ANDBEN; sa:
Testade i somras att gå upp i kajaken med hjälp av paddelflottör. Det gick inte bra ;-( Jag åkte på pumpen direkt - det gick inte alls att få paddeln ordentligt fäst under linorna på kajaken. Paddeln gled snett vid varje försök. Finns det någon som har en bra lösning på hur man kan göra ett fäste på kajaken?? Vissa kajaker har ju förbredda lösningar: VKV, Kanotbryggan och Skim-kayaks tex. Misstänker att det finns lite bra lösningar där ute som flera gärna skulle vilja ta del av...

Vad är det för kajak du använder? Eller är det själva paddeln som inte fungerar? Jag har en Point 65 och det går väldigt bra att sticka in paddeln under de bakre lyftlinorna för att skapa en utriggare. Du kanske inte har rätt teknik när du går upp i kajaken?

Mvh Håkan Borg
 
Paddelflottör fäste

Jag hade samma problem på min kajak i början. Detta med flottöruppgång hade inte tillverkaren av kajaken tänkt på. Däremot så är min försedd med föredömligt många fästen för linor på akterdäck.
Så jag har dragit och knutit nya däckslinor på akterdäck http://home.swipnet.se/brune/kajak.html

Dom vita gummicordlinorna är inte till för att hålla fast paddeln vid flottöruppgång, utan för att ha paddelflottören på akterdäck vid paddling.

Per Brune
 
Hal paddel ?

Jag har visat flottör räddning i många typer av
havskajaker och har hitils aldrig behövt spännafast
paddeln på kajaken.
Du har lyckats gå runt med flytetyget,
tömmt den så mycket du förmår, anbringat
flottören.späntfast paddeln på kajaken, kravlat
upp i sittbrunnen.
Dyngsur, trött och kall, sitter du i en kajak som
ligger med sidan mot den brytande sjön.
Nu ska du i denna rätt ostadiga kajak försöka lossa
den fastsatta paddeln bakom ryggen.
Träning ger ju färdighet,men varför krångla till det.
 
Brukar lyckas

Jag håller med om att man inte ska behöva spänna fast
paddeln under linor.
Brukar klämma fast den med fingrarna bakom sargen och
häva mig upp så att jag ligger med magen över paddeln
sen ner med benen i sittbrunnen och sen en listig
vändning på kroppen.
Enda gången jag har missat är när jag tog i för mycket
och gled över och landade med sträckta vrister på
andra sidan kanoten.
Träna på.
Anders S
 
Ja - träna!

En ´idiotsäker´ metod är reentry+flottöruppgång, fungerar även i vågor. Misslyckas aldrig och lätt att träna in. Man behöver inte ens dyka in under kajaken, det går hyfsat att ligga i vattenytan med hjälp av flottören och dra på sig kajaken. Det enda viktiga är att man sitter in ordentligt och spänner fast sig med rumpan och knän. Metoden har den fördelen att man har paddeln i rätt läge när man kommer upp.

Alla som förespråkar traditionell flottöruppgång (klättra på däcket) bör prova sin metod i grov sjö innan metoden rekommenderas till andra. Sannolikheten att man går runt igen är mycket stor. Denna metod bör alltså förpassas till myternas värld - åtminstone för dem som inte vet med sig (genom praktiska prov) att de fixar uppgång i vågor. Inte lätt.

Sedan är det en annan pilsner, gemensam för båda metoderna, att med bara två händer kunna pumpa, hålla fast paddeln för balansens skull, hålla ordning på kapellet för att inte få in nytt vatten...

/Lasse

PS Reentryn måste tränas, men en kul träning, perfekt förberedelse för eskimåsvängsträning. DS
 
Tack för alla tips!

Kul att fått lite nya ideér!
Tack för förslagen. Nu har det blivit för kallt i vattnet för mig att öva - men jag får ta tag i det här till nästa säsong så att jag verkligen hittar en vettig teknik...
 
Hej Anders,
Om jag inte missminner mig så har du liksom jag förmånen att paddla en Pideraq :)
Akterdäcket på Pideraqen är ganska välvt och därför är det lätt att paddeln endast vilar på en punkt på akterdäcket och svänger lätt. Jag har bytt däckslinor och gummikorden på min kajak. Jag har i och för sig inte haft några direkta problem då jag har övat flottöruppgång men jag kan tänka mig att för klena, för gamla eller för löst spända gummikord bakom sittbrunnen kan göra det svårt.
 
VKV fästen

Hej Anders!
Var på räddningsövning med några vänner under sommaren och många av dem var erfarna paddlare. Men de flesta hade stora problem att få paddeln att sitta fast i linorna vid uppgång. Speciellt när de börjar bli trötta, vilket kanske då är mer likt skarpa förhållanden. Det blev då lätt att de "kickade till" paddeln med flottör så att den kom snett och då blev det bara att bada igen. De enda som klarade sig utmärkt var de som hade VKV-fästen på kajaken. Dessa fästen finns ju för montering på de flesta kajaker. Eftersom paddeln då sitter ordentligt fast i samma läge så gör det inget om du sprattlar och bökar för att komma upp. Paddeln sitter där den sitter.
/ Johnny
[Ändrat av bluewing 2003-09-30 kl 07:09]
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg