ensama vargen

nu när man går mycket själv så har jag börjar tänka på att göra en lösning som heter ensama vargen. tror nog många känner till den.
vill höra fördelar och nackdelar med detta skydd.

Jag skulle nog satsa på en modernare, mer praktisk, och lättare variant.
Själv har jag varken erfarenhet av knäppetältet/ensamma vargen eller de modernare varianterna, men det finns andra på forumet som har det.

Exempel:
Six Moon Designs, Gatewood Cape:
GC_Open.jpg

Väger drygt 300 gram.

nu när man går mycket själv så har jag börjar tänka på att göra en lösning som heter ensama vargen. tror nog många känner till den.
vill höra fördelar och nackdelar med detta skydd.

Den finns i minst tre varianter, endast samma modell funkar ihop.....
De av bomull är både tunga och blir tyngre med väta.......
Den romboida av vävplast är bäst och den är lite för liten för det mesta........förutom att den är tung...
En stor poncho eller ett tarptak är vida bättre......

Klart nog?

Den rhomboida av vävplast har jag och nackdelen tyckte jag var att den här i skåne inte gillade sidvindarna så pinnarna som jag satt i marken flög upp (hade behövt något som skruvats ner här) - öppningen blir stor så vindfånget likaså. Har skaffat bomullsvarianter som är mer formen av trekanter (skaffat 4 st som jag tänkt sätta ihop till 1 för att få större - tex om jag vill ha med barnen). Ej ännu använt bomullsvarianten - tänkt impregnera med vax också. Säkert så som sagt att det blir tungt, men det handlar ju också om vad just man själv vill ha. Jag kan se fördelar med allt det tunna lätta av olika plastmaterial. Ändå faller jag oftast tillbaks för naturmaterial just för känslans skull.

Jag har en fyrkantig hemmasydd modell av silnylon som är 3x3 meter. Den går att sätta upp i en massa olika variationer. Enklaste är ju naturligtvis att spänna upp den mellan 2 träd som ett tak i A-form. En annan spännande variant är att montera tarpen i tetraform. Då blir det alltså ett trekantigt tält med 3-meters sidor och en stolpe i mitten (alternativt att man knyter upp mitten i ett träd).

Här en sida där det finns massor av "modeller" på hur man kan montera sin presenning (tarp): http://www.equipped.com/tarp-shelters.htm

ensamma vargen är fina grejer, fenomenet kallas väl tarp idag..det är väl egentligen exakt samma sak.. hade jag varit du så hade jag köpt en lättviktspressning och sytt mig en tarp..

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg