Jag tror att du undrade över ventilationen i det Arctic Alpine Veloce som jag nyligen köpt. Inga problem med detta då en stor del av innertältet är av nätmaterial. Vad gäller den stängbara takventilationen så kanske den kunde ha haft nät men det är inget som fällde avgörande för mig. Jag hade också sett denna kommentar i en recension här på Utsidan. När jag var ute var flugor det enda problemet och de flög ut, snarare än in genom denna ventilation.
Jag har varit till fjälls ett otal gånger de senaste 20 åren samt i Alaska och på tropikresor, har fram till nu aldrig betalt mer än 1 000 kr för ett tält och aldrig drabbats några problem pga detta.
För en dryg tusenlapp får du allt vad du behöver vår till höst i Sverige. Betalar du mer så är det främst viktminskning som du får för pengarna. Kanske finns det billigare sätt att tjäna kg för dig?
Ett gasgök istället för sprit gör att du inte behöver ha ha med 1l T-röd, t ex.
Mina tält fram till nu
Fjällräven G66, köpt beg av mig som student på 90-talet, 1,7 kg. Skulle inte oroa mig alls för att ta med det till fjälls än en gång, men jag avstår pga att jag inte vill ha blått tält, samt att jag vill ha den fina utsikten som Veloce ger.
Wigwams tunneltält från COOP, ett utmärkt tvåmans fjälltält, 1500 kr men köpt på rea för halva priset. Den enda nackdelen är vikten, 3 kg. Skulle bli mitt val vid en tvåmans fjälltur om jag begav mig iväg nu (pga större storlek än Veloce)
Primus Shelter, 600 kr, ett utmärkt val för en helgtur om man vet att vädret skall bli någorlunda, men klarar en regn-natt utan problem. Kan bli problem om vinden ligger mot den öppna sidan och det samtidigt regnar: man bör ha koll på väderprognosen när man slår up.
I gårdagens DN fanns en bilaga från sportaffären XXL som säljer Helsport Nordmarka, tvåmans tunneltält för 1500 kr, 2,7 kg. Skulle jag kanske ha köpt om jag var student med tight budget idag.
Ulf