Ennattsvandring Stockholmområdet

Hej,

Jag försöker sy ihop en kort vandring som bara är två halvdagar och en natt. Vi är ett gäng som vandrat veckoturer förut men nu har tiden blivit knappare (barn osv.)

Jag försöker hitta en "skog" ungefär en timmes bilfärd från Stockholm där man kan vandra i 3 timmar för att sen slå läger, laga mat och sova. Är det någon som har några tips på dylik skog?

Tacksam för all hjälp
Thomas
 
Detta

funkar på många ställen med kommunala kommunikationer så behöver ni inte gå tillbaka till bilen. Årsjön i Tyresta med vandring från eller till t ex Dalarövägen via brandområdet är en favorit. Sörmlandsgleden från Järna eller Mölnbo olika varianter.

Utö med övernattning vid Storsand på Ålö. Vill minnas att man kan börja eller sluta från gruvbryggan eller från Ålö med Waxholmsbolaget.

Thure
 
Bogesundslandet funkar också, vi har gjort exakt det upplägget genom att ta SL-bussen till Waxholm, gå Blå Leden ut på Bogesundslandet och övernatta i tält eller vindskydd. Nästa morgon gå ut till Waxholmsvägen och ta bussen tillbaka.
 
Finns många alternativ, efter som mycket redan nämnts tar jag något som inte blivit det:

Området kring Horssjön cirka en halvmil norr om Mölnbo.
 
Paradiset - Hanveden är ett ganska mysigt naturreservat i Huddinge med flertalet vindskydd och ringleder. Dessutom går Sörmlandsledens etapp 5, 5.3 och 6 ihop någonstans i mitten har jag för mig. Där borde det gå att sy ihop något.
 
Paradiset - Hanveden är ett ganska mysigt naturreservat i Huddinge med flertalet vindskydd och ringleder. Dessutom går Sörmlandsledens etapp 5, 5.3 och 6 ihop någonstans i mitten har jag för mig. Där borde det gå att sy ihop något.

Dessutom finns där 2 st. öppna övernattningsstugor med utlagd ved. Paradisets naturreservat är mitt absoluta favvoställe i Stockholm!
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg