Enmanstält

Strumpor i små tält

Vid rivning lyft kortändan till midjehöjd skaka och hoppas på att de ramlar ut. Alternativlösning ta med en kompis! Eller gör som jag kör med tarp, vikt 0,5 kg.Kondens nada!

Go tur

Johan K.

osse26; sa:
Hej!
Jag funderar på att köpa ett enmanstält, skulle vilja ha lite råd vad man ska köpa. Vill ha ett som är ganska lätt och billigt men som funkar bra. Inte bivak tält.
Och var man kan köpa det i Stockholms trakten
Tack i förväg!

http://www.helsport.no/NO/default.asp?ID=7160&G=800&P=795

Bör finnas på Fliesbergs vid T-centan, de hade i alla fall den förra modellen Stetind. Finns både som 1 och 2. Bra grejor i prissegmentet under HB men ovanför Walrus och biltema :).

//J

öringen; sa:
Nix, har redan gjort det en gång ;)

Jag har bara väntat på att HB skulle dyka upp i diskussionen.
TS skrev: "Vill ha ett som är ganska lätt och billigt men som funkar bra. Inte bivak tält."

HB är inte direkt bland de billigare. Av tidigare nända tält får han 2½-4 st till samma pengar som ETT Unna.

Varför så klena golv på dyra tält?

Något jag inte förstår med dyrare tält är att de har så klen botten. På 100-300kronors tält har de en rejäl pressening. Men på dyrare tält är botten i stort sett i samma material som duken, sedan säljer de ofta lösa extragolv att lägga mellan tältet och marken. Varför inte ha en kraftigare botten från början? Men i bättre kvalité än de billigaste presseningarna.

Re: Varför så klena golv på dyra tält?

PK Neelix; sa:
Något jag inte förstår med dyrare tält är att de har så klen botten. På 100-300kronors tält har de en rejäl pressening. Men på dyrare tält är botten i stort sett i samma material som duken, sedan säljer de ofta lösa extragolv att lägga mellan tältet och marken. Varför inte ha en kraftigare botten från början? Men i bättre kvalité än de billigaste presseningarna.

För att det blir tungt.

TNF Mountain Marathon

The North Face har ett tält som heter "Mountain Marathon", det väger 1500g och är helt acceptabelt att sätta upp själv, om än inte i närheten av samma smidighet som ett H-berg. Inga problem med kondens i detta tält, gott om plats (man kan sova två sommartid). Går att använda på vintern med lite god vilja.

Man behöver inte ta till med ett lastbilskapell, men man skulle kunna ha lite tjockare golv än nuvarande. Måste vara enklare att ha ett kraftigare golv än två tunna. Någon skillnad i vikt kan det knappast vara, snarare att två golv blir tyngre. Enda fördelen jag ser är att den mest smuts och slitageutsatta delen är lätt att tvätta eller byta.

ping; sa:
joru; sa:
http://www.helsport.no/NO/default.asp?ID=7160&G=800&P=795

B�r finnas p� Fliesbergs vid T-centan, de hade i alla fall den f�rra modellen Stetind. Finns b�de som 1 och 2. Bra grejor i prissegmentet under HB men ovanf�r Walrus och biltema :).

//J

Fliesbergs finns inte kvar l�ngre.Blir nog att �ka till bro i st�llet.

peter

Ooops, sorry.

Jag borde väl ta mig in till stan oftare :).

Helsport är i alla fall bra tält utan att vara riktigt så dyra som vissa andra.

//J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg