TS: Jag är mycket nöjd med tältet, men eftersom jag inte ägt några av de likvärdiga alternativen kan jag inte uttala mig om det är bättre eller sämre än något av dessa. Sannolikt är det personliga preferenser som avgör. Jag skulle dock köpa det igen om jag behövde ett nytt tält nu.
Använder 6 av originalpinnarna, men bytte ut 2 (de till linorna på resp. kortsida) till lite kraftigare. Jag ogillade känslan i, och längden på, linorna, samt avsaknaden av linsträckare. Åtgärdade detta tidigt och vågar därför inte uttala mig om originallinornas styrka (har dock svårt att tro att det skulle vara den begränsande faktorn). Lagar utan problem mat i absiden vid dåligt väder. Det är möjligt att koppla loss golvet i innertältet från yttertältet på öppningssidan, vilket gör att man kan skjuta ihop innertältet lite och på så vis få en större markyta i absiden - perfekt just vid matlagning. Ser dock alltid till att jag har en ficka öppen upptill i yttertältets dörr - förmodligen inte nödvändigt men jag är överdrivet försiktig med kombinationen gas, eld och tält.
Vintefjäll:
Hur upplever du, nu efter en tids användning, hanterbarheten och hållbarheten ho Vaudes clip-system? Jag skulle inbilla mig att det vore till fördel i stark vind att kunna pinna ner hela tältet, innan man reser bågen. Men det kanske å andra sidan är fippligt att sen, med handskar på, klippa in tyget till bågen?
Fungerar "power"-linan?
@joanna: Insiktsfulla reflektioner m a p för- och nackdelar med symmetri/asymmetri!
Jag tycker tältet är riktigt lätthanterligt när man "lärt känna det". Ringstind SL är utan tvekan mer självförklarande lätthanterlig från början (inbillar jag mig åtminstone efter ett par provnätter). PL har ju några fler moment och frihetsgrader man behöver bemästra innan man reser det snabbt och problemfritt i fostrande väderlek. Men det rör sig om max en handfull resningar/rivningar för de flesta, skulle jag tippa, innan man är där. Men du har helt rätt: jag börjar med att pinna ner tältets hörn, därefter trär jag i de korta ändstängerna, sedan klipper jag i tältet i bågen, tar tag i kortsidan på vindsidan och spänner dess lina, innan jag fortsätter till läsidan för att spänna upp denna. Det är fullt möjligt att börja med hörnen om man bara inte spänner linorna till kortsidorna innan man klipper tältduken i bågen.
Det finns några små, enkla modifieringar man kan göra för att förenkla resandet av tältet, t ex styva upp hällorna till kortsidornas stänger med lite silvertejp så att stängerna lätt glider i, samt måla/märka ut mitten på den långa tältstången samt mittenclipset för att slippa stå och räkna dem. Jag finner någon slags tillfredställelse i att göra sådana förbättringar, men man kan ju också se det som att detaljfinishen inte är helt klanderfri.
Jag tycker fortfarande att både dragkedjan till dörröppningen och hela clip-systemet (från tältdukens infästning till plastclipsen) utsätts för stora påfrestningar, men den tyska ingenjörskonsten imponerar och nu måste tältet ha tuffat på över 100 nätter utan märkbart slitage någonstans (med undantag för lacken på tältpinnarna
). Så mina farhågor har fått kapitulera för verkligheten.