Håller inte oreserverat med. Är man säker på att vilja ha ett tält endast till ensamvandring och endast under barmarkssäsongen, inte är ovanligt storvuxen, inte bär på ovanligt stor ryggsäck eller sover på ovanligt tjockt underlag, så funkar en hel del (inte alla) enmanstält med marginal, och man
kan i det läget vilja prioritera låg vikt och liten "footprint" före extrautrymmet.
Ett litet tält har ju fördelar: lättare att hitta en tillräckligt stor jämn plätt att sätta upp det på, mindre vindfång, lättare att hantera av en ensam person. Som vanligt handlar det om plus och minus för bägge alternativen.
Det finns några "mellanvarianter"; det vore synd att kalla dem tvåmanstält, men de är just lite extra generösa som enmanstält. Jag har själv så småningom fastnat för Helsports Ringstind Superlight 1-2, som är just ett sådant, en aning större, enmanstält. Min dotter och hennes flickvän har sovit tillsammans i det i en vecka, men då gäller det nog att vara ordentligt förälskad
.
Såhär efteråt ångrar jag faktiskt lite att jag inte skaffat något av de mer utpräglade enmansmodellerna och tagit vara på deras fördelar - min Ringstind känns faktiskt onödigt stort för mig när jag är ensam.
Valet stod länge mellan det och Vaude Power Lizard. Tyckte bägge var väldigt fina, men med olika för- och nackdelar, och jag upplevde valet som mest en personlig preferensfråga. Vaude har ett kraftigare golv med mycket högre vattenpelare, men en "högerhängd" dörr, som inte passade just mig (och som funkar sämre i berg/fjäll med förhärskande västvindar).
Du hittar ingående recensioner av dessa bägge tält här på Utsidan (avd. "Produkter").