Jag har en Garmin som loggar till ett SD-kort (GPSMap60csx) och en Garmin cykeldator som loggar till en .fit fil i internminnet. 60:an är bra eftersom den aldrig i princip fyller minnet och mottagningen är bra.
Om man vill ha en GPS-logger inbart finns det massor av andra både lättare och battterisnålare alternativ. Conrad har en ordentlig samling man kan beställa från att logga varvtider på racerbanan till att se var barnen håller hus:
https://www.conrad.se/GPS-Tracker.htm?websale8=conrad-swe&ci=SHOP_AREA_17278_0403041
Jag skulle skriva ner vad jag tror att jag behöver först för att få en överblick.
* En gps att navigera med?
* En GPS att logga vandringen med?
* Vill ladda upp dina spår och postition till blogg?
* Georefera bilder tagna i fält?
* Om du skall vara ute länge så vill du kanske ha ut positionerna ur loggen och refera dom till kameralder: då behöver du antagligen ha med en dator med också. i fält.
* Olika loggers har olika bra möjlighet att ladda ur data, för att inte tala om hur man laddar loggens batterier.
* Hur ofta man vill logga sin position - med 10ggr/sekund eller varje timme? Här får man nog prova sig fram och fundera på vad som blir lagom stora filer att hantera.
Som så ofta med teknik blir det snabbt komlicerat, några av oss tycker att det är kul! Själv skulle vilja logga med 5hz medan jag cyklar för att bättre kunna kartera MTB-stigar för openstreetmap.
/Andreas