kanske kan vara värda en tråd.
Här i Stockholm har cykelfirmorna stor efterfrågan på vintercykelklädsel och dubbdäck se t ex artikeln om Rune Gustavsson på Vasastans cykelservice http://www.dn.se/sthlm/dubbat-pa-cykeln-vinterns-hetaste-trend-1.1197954
Dubbdäck är bra när det är halt och de är också relativt motståndskraftiga mot de punkteringar som sker p g a glaskross och stenkross som sprids ut som halkbekämpning. Men det går inte att fara fram som på torr asfalt, luta inte cykeln i kurvorna då kan dubbarna släppa, bromsa försiktigt etc.
Många använder en vintercykel som har dubbdäck för jämnan och en lättare sommarcykel med smalare och slätare tunnare däck som rullar betydligt bättre. Slitaget är stort på vintercyklar till följd av salt modd och smuts. Kapslad kedja och växelnav ökar tillförlitligheten och minskar slitaget.
Behovet av köldisolering varierar mycket från dag till dag. En bra variationsmöjlighet är olika tjocka handskar och olika mössor under hjälmen. En extrarymlig hjälm kan behövas på vintern för att få plats med hjälmmössa. Fötterna är knepiga att hålla varma speciellt om man har SPD-pedaler där metallklossen kyler. Extra stora skor med flera socker är en variant.
Belysning och att synas är viktigt. Finns många bra LED-lyktor att välja mellan. Med batteribelysning är en extra uppsättning i cykelväskan bra när batteriet tar slut. Navdynamo är en annan bra utrustningsdetalj.
Varselväst med reflexer gör stor nytta. Ett alternativ är att sy fast en sådan permanent på cykeljackan.
Fyll gärna på med flera matnyttiga tips.
Thure
Här i Stockholm har cykelfirmorna stor efterfrågan på vintercykelklädsel och dubbdäck se t ex artikeln om Rune Gustavsson på Vasastans cykelservice http://www.dn.se/sthlm/dubbat-pa-cykeln-vinterns-hetaste-trend-1.1197954
Dubbdäck är bra när det är halt och de är också relativt motståndskraftiga mot de punkteringar som sker p g a glaskross och stenkross som sprids ut som halkbekämpning. Men det går inte att fara fram som på torr asfalt, luta inte cykeln i kurvorna då kan dubbarna släppa, bromsa försiktigt etc.
Många använder en vintercykel som har dubbdäck för jämnan och en lättare sommarcykel med smalare och slätare tunnare däck som rullar betydligt bättre. Slitaget är stort på vintercyklar till följd av salt modd och smuts. Kapslad kedja och växelnav ökar tillförlitligheten och minskar slitaget.
Behovet av köldisolering varierar mycket från dag till dag. En bra variationsmöjlighet är olika tjocka handskar och olika mössor under hjälmen. En extrarymlig hjälm kan behövas på vintern för att få plats med hjälmmössa. Fötterna är knepiga att hålla varma speciellt om man har SPD-pedaler där metallklossen kyler. Extra stora skor med flera socker är en variant.
Belysning och att synas är viktigt. Finns många bra LED-lyktor att välja mellan. Med batteribelysning är en extra uppsättning i cykelväskan bra när batteriet tar slut. Navdynamo är en annan bra utrustningsdetalj.
Varselväst med reflexer gör stor nytta. Ett alternativ är att sy fast en sådan permanent på cykeljackan.
Fyll gärna på med flera matnyttiga tips.
Thure