Enkel Vattenrning.

Jag har en fundering som handlar om vatten rening.
Det har skrivet i det här forumet lite om vattenrening med klor tableter (som smakar fan), jod, dyra vattenrenings utrustningar och vatten kokning.

Kokning är väl OK men då lär man ju hålla på att kyla vattnet för att dricka det.(Helt OK vid matlagning).

Men det borde gå med ett vanligt kolfilter som man renar hemkört med.(det har jag aldrig gjort)
Ett grövere VP rör (elrör) på en halvmeter (får plats i ryggsäcken)fyllt med aktivkol med ett filternät i ena sidan och ett lock i andra som man tar bort vid filtrering.
Billigt, snabbt, lätt och enkelt. Matrialet kostar mindre än 20 spänn.

Det borde ju rena så att det räcker????

//Anders

behövs inte ett partikellfilter oxå?

Det du beskriver funkar väl ungefär som försvarets "kol/torv" filter vilket idag inte anses adekvat som vattenrening just på grund av bland annat partiklar?!.. Det finns säkert nån som begriper detta bättre än mig!

Kaffe filter.

Det borde kunna fixas med ett Melita(kaffe filter) filter när man häller i vattnet i "renaren".
Man får fästa en liten tratt längst upp på röret.

//Anders

Filter

Det finns grymt bra filter att tillgå! Köpte ett i Tyskland, som även borde finnas här. Innerhåller kol plus något metallmembran omslutet av ett carbonrör. Wasserachtail...något! Skitbra!

AquaCare funkar bra!

Visst kan man tänka sig att det fungerar med ett helrör med aktivt kol, men det verkar vara en ganska krånglig (att använda) och något tung lösning.

Personligen har jag de senaste 5-6 åren alltid haft med mig ett medel som heter AquaCare och som tillverkas av företaget Xinix. Det aktiva ämnet i denna produkt är klordioxid som har den stora fördelen att vara dels mycket effektivare är jod och dels HELT smaklös.

Jag har använt detta medel i Mexico - Alaska - Fiji - Tonga - Australien - Nya Zealand - Chile - Brasilien osv, dvs på många platser med tveksam vattenkvalite och inte blivit magsjuk en enda gång!

Enda lilla nackdelen med AquaCare är väl att den är dyrare per liter renat vatten än många andra produkter, men då är ju sällan vattenreningen det som kostar mest på en tur.

Aktivt kol binder endast vissa kemikalier. Virus och bakterier t.ex. påverkas i stort sett inte alls av ett kolfilter. Möjligen binds vissa bakterietoxiner. Vill man ha bred effekt måste det till ett filter som stoppar bakterier/virus och då blir det nog mer eller mindre omöjligt att göra en bra konstruktion själv.

som vanligt...

... på detta forum så kommer det upp en del mer eller mindre verklighetsförankrade idéer, ursäkta om jag verkar dryg, men är väldigt luttrad.

Kolfilter fungerar bara på kemikalier och andra toxiner (precis som det skrevs här ovan). Det är däremot inte säkert att en viss typ av amorft kol ("aktivt" kol) funderar på alla typer av föroreningar.

"Melitta-filter"? Är du verklig? Skaffa en biologibok för högstadiet - där borde det ganska lättfattat vara beskrivet hur pass små sjukdomsalstrande bakterier är.

Använder man inte ett komersiellt kombinationsfilter av hög kvalitét så finns det ingen genväg. Man måste helt enkelt rena vattnet i två etapper: antingen först m.a.p. bakterier därefter kemikalier eller vise versa beroende på om man har ett "fint" kolfilter eller kör med ett improviserat (kol/torv). Det är nämligen väldigt viktigt att man inte får en försämrad produkt, dvs dricksvatten, efter reningsproceduren.

Använder man halogener (klor, jod) för vattenrening så är det av stor vikt att avlägsna så mycket organiskt material som det är möjligt innan man tillsätter reningspreparatet pga att:
i) inte försämra verkan på preparatet
ii) förhindra uppkomsten av organiska halogenerade ämnen (jmf kloroform)
Detta gäller även om man använder klordioxid-preparat, typ Xinix.

Vill man bli kvitt oangenäm smak så kan man efter reningen tillsätta en knivsudd askorbinsyra (C-vitamin) och låta vattnet stå i ett par minuter.

Vill man bli kvitt kemikalierna så kan man tillsätta (suspendera) amorft kol som sedan filtreras bort.

Anars är kokning en väldigt bra metod...

/Ulf M
Överlevnadshandledare

Hur har egentligen gått med det där kol/torv filtret. Hörde rykte om att det skulle vara cancerframkallande?

Aardwolf; sa:
Hur har egentligen gått med det där kol/torv filtret. Hörde rykte om att det skulle vara cancerframkallande?
Vad i filtret skulle vara cancerframkallande?

Det som jag, utan att känna till din källa, skulle mena är i fall det finns väldigt mycket humusämnen (jmf med det org.matrial jag nämner ovan) och man använder t ex Puritabs till att rena vattnet efter filtreringen (i stället för att koka, som faktiskt i detta fallet är att rekommendera) och det då uppstår organiska halogenerade föreningar, som vanligtvis är tämligen otäcka och bl a cancerogena.

Hoppas det är svar på din fundering.

""Melitta-filter"? Är du verklig?
Skaffa en biologibok för högstadiet
-där borde det ganska lättfattat vara
beskrivet hur pass små sjukdomsalstrande
bakterier är.""

-Ja, jag är verklig.
Min fråga var om det räkte med kolning av vatten i stället för dyra vatten renings utrustningar och kemikalier typ jod och klor.
Iden med ett skl Melitta filter var att ta bort smuts (partiklar) som sätter igen ett kolfilter.

Man jag har fått ganska bra svar på mina frågor
Mr Överlevnadshandledare.
För jag trodde att kolfiltret tog hand om ekolibakterier och andra jordbakterier som inte magen tycker om.
Vilket jag fått svar på att det inte räcker.

//Anders

Om vi hoppar över partikelrening så finns det "ny" produkt som verkar vara helt suverän. En liten manik som tillverkar klor av salt, som man sedan häller i vattnet man vill rena. Sen väntar man en halvtimme så är bakterierna döda.

Synd bara att den konstar skjortan och lite till... 1500:-

http://www.miox.com/News/body_news.html

/Harald

Harald_j; sa:
Om vi hoppar över partikelrening så finns det "ny" produkt som verkar vara helt suverän. En liten manik som tillverkar klor av salt, som man sedan häller i vattnet man vill rena. Sen väntar man en halvtimme så är bakterierna döda.

MSR MIOX har diskuterats en del på BackpackingLight. För ensamvandrare är den inte direkt nåt altenativ. Den väger avsevärt mycket mer än t.ex. en halvårsranson av Aqua Mira (tvåkomponents-grej). Och de flesta är inte ute längre än ett halvår i sträck.

För stora volymer är den intressant eftersom det går att rena i det närmaste obegränsade mängder.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg