• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Enkät: Vad är det här?

Vi träffas på torget vid...

  • ...brunnen!

    Röster: 3 17.6%
  • ...dammen!

    Röster: 15 88.2%
  • ...bassängen!

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    17
Det där med chalmers-dammen köper jag direkt, för den är stor. Visserligen geometrisk, men stor.

Om det här inte skulle ha en fontän-vattensprut-tingest i mitten, skulle det då fortfarande vara en damm?? Det var nämligen det vi egentligen diskuterade om, vännen och jag.
rheine-brunnen9020051.jpg


För enkäten valde jag ett entydigare exempel. Annars hade det från början blivit för mycket 'tänk bort' och 'om'. Jag ville ju just inte ha för djupa analyser i början. De kan vi ta nu. :)
 
Vi ses vid statyn mitt på torget

Efter att ha studerat ficherbrunnen på några andra bilder måste jag instämma i saclawes analys, det är en staty där vattenspegeln utgör en integrerad del av statyn. Ser man statyn i denna vinkel är det mer uppenbart.
 

Bilagor

  • 674x.jpg
    674x.jpg
    41.4 KB · Visningar: 134
Efter att ha studerat ficherbrunnen på några andra bilder måste jag instämma i saclawes analys, det är en staty där vattenspegeln utgör en integrerad del av statyn. Ser man statyn i denna vinkel är det mer uppenbart.

...eller så är det en damm där statyn utgör en integrerad del av dammen. :)
 
Nu svarade jag dammen men skulle ha sagt vid fontänen utan tvekan. Det alternativet hade du dock inte med.