Enhjuling?

Brorsan min köpte en enhjuling för ett tag sedan. Jag lärde mig cykla ganska snabbt, men. Jag vet inte hur högt man ska ha sadeln, ska man ha den så att man kan ha benet rakt eler? Just nu har jag benet väldigt böjt och blir jätte trött bara efter en 10 min en kvart.

sadelhöjd på enhjulingar..

Hejsan!

Till en början kan det vara enklare med lite lägre höjd, främst då du ska trampa iväg.
När du lärt dig cykla kan du ha relativt utsträckt ben. Du kan också luta dig framåt (om du inte redan cyklar så) och alltså sitta väldigt rak i ryggen vilket är mer energibesparande, men det kräver bättre balans. Så om du känner att det börjar svaja kan du lätt återfå balansen genom att krumma med ryggen och sitta i en position lite lägre ner och lite längre bak...
(eller bara flaxa allt vad du kan med armarna, det kan också hjälpa =P)

hoppas det går bra med cyklandet! det ger bra balans!!!

hälsningar
Sara

Ganska rak==optimalt

Boken "Unicycling-from beginner to expert" av Sebastian Höher (min pocket-bibel för enhjulingar) rekommenderar att när pedalen är i bottenläget så ska benet vara så nära rakt som möjligt, inte låst rakt men inte över 15graders böjning.
Jag skulle rekommendera dig att investera i någon form av litteratur på ämnet. Fler Bollar i Luften AB har inte den nämnda boken kvar i sitt sortiment, däremot har de den lite tunnare "How to Ride your Unicycle" för 85kr.
Tomtebogatan 19 om du är 08, annar http://www.flerbollar.com

Gamlebyviken runt på enhjuling

genomförde två av mina grannar i unga år, nu är ju gamlebyviken inte direkt vättern, men skavsåren i deras ljumskar var bland det läskigaste jag sett.

/Daniel

hjul?

finns det några speciella hjulstolekar? sadeln är helt paj så jag måste köpa ny, om jag behöver köpa en ny cykel helt då?

Långfärd på enhjuling...

Läste om killen som cyklade genom halva världen på enhjuling.. Nog att jag gillar långfärdscykling men på en enhjuling? Haha, det skulle jag aldrig kunna. Man blir imponerad av folk som gör skumma saker...

Re: Långfärd på enhjuling...

mothesta; sa:
Läste om killen som cyklade genom halva världen på enhjuling.. Nog att jag gillar långfärdscykling men på en enhjuling? Haha, det skulle jag aldrig kunna. Man blir imponerad av folk som gör skumma saker...

Hur monterar man cykelvaeskorna eller har man ryggsaeck?
/Stellan

Storlekar

Enhjulingar har samma storlekar på däcken som andra cyklar. Däremot så brukar antalet ekrar vara något högre eftersom belastningen blir nästan dubbelt så stor som på två hjul.
Kolla med din lokala cykelhandlare om fälgar med tätare ekrar, kanske Fler Bollar i Luften har reservdelar.
http://www.flerbollar.com

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
ekis Enhjuling? Långcykling 7
omdetdar 93 mil på enhjuling i Norge Långcykling 0
pagren Träning på enhjuling Långcykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg