energi drickar??? hjälp :)

Sportdrycker förstör effekten av träning!
Banan och pengar till fika i bakfickan. Vatten i flaskan, möjligen med en nypa bordssalt+citron sommartid.
Riktiga randonneurer kör med lättmjölk och O'boy i kamelbaken (enligt Bosse-Disel)! ;)
Med riktig mat kommer man ca 1,5-2 timmar. Sen är musklernas glykogenförråd slut och då gör det ont att springa/cykla. Disel-Bosses recept för randonnörer är säkert bra men själv föredrar jag en lättare bas än lättmjölk till sockret. Otrevligt att spy o'boy-mjölk medan man springer.

Budget Vitargo

Jag gillar som sagt vitargo men hittade just den här FX-produkten, en billigare "kopia", på gymvaruhuset.se. Den heter Carbosyn FX och hittas under Kolhydrater. Ingen smak dock.
/Matias

Kör jag längre än ca 8-9 mil och det är lite tempo så blir det vitargo(om tävling + ev bar/gel) som jag tycker är lite mer konsistens i än många andra märken/kräver dock noggrannare vispning för att slippa klumpar.
Blir det långpass + 15 mil så kan det sitta bra med en banan eller liknande matigt. om det finns tid för sådant.

Har provat olika safter men det funkar ej på mig.

Det bästa rådat är nog att prova sig fram då det är ytterst personligt

1 del redbull, 2 delar vatten. (dvs häll ner en 25cl burk i 75cl-cykelflaskan, fyll på med resten vatten)

Svag saft i ena flaskan, vatten i den andra funkar bra för mej. Är inte förtjust i sportdrycker, men Maxim och Enervit tolereras hyfsat av min mage.

Hälsn. BM

Vitargo. Oslagbar. Lite svår att blanda bäst att hälla upp i ett kärl och vispa så det helt löser sig att blanda direkt i flaskan brukar reultera i en klump som känns som klister.

enbart naturliga ingredienser?

Är det någon som känner till om det finns någon sportdryck som inte innehåller syntetiska tillsatser, såsom Aspartam (E951), acesulfamkalium (E950), olika glukonater (E576-E579) etcetera eller är man hänvisad till egna blandningar där man har full kontroll?

Resorb

Är du lat så köp apotekets RESORB finns med svag citrussmak. Annars så blandar du vatten med vatten, skit i alla sportdrycker-------kör i eventuellt lite saft + en nypa salt i en cykelflaska--inget mer !!

Junioren

Ekologisk saft

Tack för konstruktivt svar Junioren. Jag har provat att blanda ekologisk fläderblomssaft, vatten och pyttelite salt med hyfsat resultat. Efter att ha läst innehållsförteckningarna för kommersiella sportdrycker blir jag mer och mer övertygad att min egen blandning nog trots allt inte är ett så dumt alternativ.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg