energi drickar??? hjälp :)

Energidryck med mest "BANG FOR BUCK":

Värm upp lagom mängd vatten, rör ner lagom mängd socker tills det löst upp sig och låt svalna. När sockervattnet svalnat så tillsätt citron/gurka/apelsin/vad-som-helst-som-du-tycker-är-gott.

Billig energidryck som fungerar väldigt bra.

Tipset fick jag ifrån en kost- och träningslärare på Umeå universitet, han borde ju ha lite koll :)

Lycka till!

Jepp, idrottsfysiologerna i Ume utvärderade energidrycker för några år sedan. De kom fram till att du får exakt samma effekt av sockervatten och en kopp kaffe eller två. Vilket ju inte förvånar, eftersom energidrycker framför allt innehåller socker, koffein och vatten. Plus lite smakämnen.

Alltså: Stark saft och koffeinpiller. Väldigt mycket billigare, och snällare för tänderna, eftersom energidrycker ofta är väldigt sura. Lightsaft funkar inte, dock.

Googla på "hemgjord sportdryck" så lär du hitta vad du söker. Ofta sparar man dock koffeintabletterna till slutet av loppet eftersom dessa ökar vätskeutsöndringen.

Min egen favorit är 50/50 cocacola och vatten, med salt i. Vilken är eran?

Druvsocker, fruktsocker och salt. Löses i vatten. Dosering av ingredienser efter personlig smak.

Sportdrycker förstör effekten av träning!
Banan och pengar till fika i bakfickan. Vatten i flaskan, möjligen med en nypa bordssalt+citron sommartid.
Riktiga randonneurer kör med lättmjölk och O'boy i kamelbaken (enligt Bosse-Disel)! ;)
Ja... Så sockret i sportdryck "förstör effekten av träning" (i rapporten avses fortsatt fettförbränning efter avslutat pass) på ett sätt som inte banan, fika (eller pengar till fika..) eller O'boy gör? Socker som socker är min devis, även om det är finare att dricka färskpressad apelsinjuice än Coop's cola...

Problemet är väl när sockerhaltiga drycker/livsmedel (kanelbulle, banan eller Snickers) används av de som tränar för att gå ned i vikt, eller som tränar korta pass. Inte när de används av långpassare i flugviktklassen. Om sedan dessa går på randonné låter jag vara osagt.

Vitargo

Vitargo är den bästa sportdrycken för landsvägscykling jag provat. Bättre tryck i pedalerna och utebliven hammare.

/Matias

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg