Enegiproppen 2002

Svar till Per-Erik Malmqvist

Jag är inte heller kategorisk motståndare till all utbyggnad av små vattendrag. Jag kan tänka mig att det kan vara acceptabelt i vissa fall. Min grundinställning är dock att jag ser små vinster med denna typ av utbyggnad, men betydande kostnader (såväl strikt ekonomiska som miljömässiga).

En sak som jag är kategorisk motståndare till är subventionerad utbyggnad, vilket torde omöjliggöra den aktuella utbyggnaden i de flesta fallen.

Längre än så här är jag faktiskt inte beredd att sträcka mig med tanke på min egen kunskap i sakfrågan. Men som sagt var - jag är mycket villig att ta del av ytterligare info och fakta.

Politik eller inte

Det jag är ute efter är inte att debattera politiskt
niclasd; sa:
Detta är väl egentligen inget forum för politisk debatt, men i och med att en politisk frågeställning kommit upp så...

Men det viktiga i detta är att skapa en opinjon mot berörda bekymmer eftersom det kan komma att skada våra fiskevatten, och fiske är väl det vi diskuterar i allra högsta grad på detta forum. Förstörda vattendrag, och det är lika bra att sälja iväg utrustningen till ryska kolahalvön, där dom verkligen värnar om fisket,

/Magnus

Jag har en stilla undran...
Är läget verkligen så mörkt som tråden beskriver? Subventioner till småskalig vattenkraft ingick väl i energiproppen 97 också?! och inte mycket har hänt sedan dess! Visst uppmuntras utbyggnad (förstörelse) av vattendragen med subventionerna, men samtidigt finns ju kraven på hänsyn till miljön mm. vid tillståndsförfarandet fortfarande kvar... Nytt i och med 2003 års propp blir enligt energimyndighetens beräkningar de små vattenkraftverken som kommer att få försämrade ekonomiska förutsättningar jämfört med idag, då subventionen med den så kallade ”nioöringen” tas bort, för att inte till fullo ersättas. Vidare ska proppen (enl. Sportfiskarna) innehålla öppning för storskaliga kraftverk. Samtidigt ska inte de sedan tidigare skyddade älvarna (MB 4kap 6§) belastas. De andra vattnen har väl varit fritt fram att dämma sönder tidigare också? Är det subventioner till utbyggnad av dessa som är det nya?

Förmodligen saknas det bitar i min världsbild, vilka jag tacksamt tar emot!

Rosengren menar.......

Maskon!
Ja tråden är mörk, och bättre kommer det inte att bli. JAG tänker inte ge mig förrän vattenkraften är bortplockad från propositionen.

Läs följande!
I Björn Rosengrens artikel kallad "Regeringen, centern och vänsterpartiet samarbetar om trygg, effektiv och miljövänlig energiförsörjning" (2002-03-15) skriver han bland annat följande rader. " För det första innehåller propositionen en ny metod för att främja andelen miljövänlig och förnyelsebar elproduktion. Syftet är att kraftigt öka ambitionsnivån, stimulera teknikutvecklingen och hålla nere kostnaderna. I stället för subventioner föreslår vi därför i denna proposition styrmedel som är mer anpassade till de reformerade energimarknader vi har i dag. Vi aviserar ett system för handel med gröna el-certifikat som skall träda i kraft vid årsskiftet. Producenter av förnyelsebar el ges rätt att ge sådana certifikat och sälja dem. Producenterna får därmed en extra intäkt av certifikaten, utöver den intäkt som fås via elförsörjningen".

Låter det inte fint, jag tycker det vekar glasklart vad som kan komma att ske.
Titta också på sportfiskarnas debattforum, det diskuteras där med.

/Magnus Ask

[Ändrat av madmagnus 2002-05-25 kl 23:31]

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg