Under ett år testade jag att som enda byxa under vandringar använda HH Anderdahl i Helly-Tech, tvålagers med mesh. De har fickor, benficka, hällor mm. Alldeles för varma och sunkiga sen vår-tidig höst. Rent obehagliga ibland.
Skaffade ett par Norröna Dovre med XCR. Fickor, benfickor, hällor mm. Jäkla skillnad mot Helly-Tech byxorna. Dovre hade jag som enda vandringsbyxa under ett par år. Fungerar. Men när det är varmt blir även den byxan väl varm, även om gylf öppnas upp och benslut rullas upp. Några dragkedjor i sidorna vill jag inte ha då jag vill kunna vada i byxorna.
Nu har jag med mig XCR-brallorna som regnbyxor, att kunna gå i när det är dagar med mycket regn, fuktigt, rått och kallt, och om det blir vad. Det gör inte så mycket om vädret blir bättre än förväntat. Då står jag ut med att behålla dem på under dagen om jag väl börjar i dem på morgonen. Men jag tycker det är värt att som standard använda ett par poly/bomullsbyxor från Taiga, typ G-1000 tyg, att gå i och ha XCR som just regnbyxor.
Raskesven