• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

En vecka i Sarek

Tre veckors semester i augusti och en av dessa ska spenderas i Sarek. Så är i alla fall tanken, sen vet man aldrig...

Min plan är att åka tåg upp till Kvikkjokk och sedan flyga in med helikopter till Tarraluoppal, och vandra norrut för att avsluta i antingen Ritsem eller Saltolukta. Jag gissar att det ska ta ca en vecka. Tänkte traska i "normal" takt och inte stressa. Någon dag blir det topptur.

Jag är 26 år utbildad fjällguide men brevbärare till yrket som trivs i fjällen men som är där alltför sällan. Var på Kebnekaise 2009 och tillbringade ca en vecka i de östra delarna av Sarek 2010. Pga planeringsmissar så blev det inget förra året, så jag är riktigt taggad i år.

Trots utbildning är jag långt ifrån ett proffs. Men motivationen finns, ett nytt två-mannatält är införskaffat och jag har köpt på mig ett digert lager av militärens "grönpåsar" med frystorkat.

Min tanke är att vara i Kvikkjokk runt den 5-7 augusti och sen ta dagen som den kommer i Sarek.

Intresserad att hänga på?

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg