En vecka i Kiruna?

Hej!
Jag ska första veckan i augusti till norra Finland och tänkte då även passa på att spendera en vecka med att undersöka norra Sverige och gärna Kiruna som lockar oerhört. Tycker mycket om naturen och googlar på olika vandringsleder. Är helt nybörjare inom det området och skulle gladligen motta tips och idéer om hur jag bör spendera min vecka för att få ut så mkt som möjligt!

Hmm, Kiruna kommun är stort som Skåne-Blekinge-Halland så du får gärna specificera var i kommunen du tänker vara...

Ska du vandra från själva Kiruna centrum stad finns inte så mkt att göra, midnattsolsstigen till toppen av Luossavaara och kanske Ädnamvarreleden från parkeringen vid vindkraftverken.

Ska du åka från Kiruna centrum nån annanstans i kommunen och uppleva fjällen så har du Abisko, Björkliden, Riksgränsen som utgångspunkter längs vägen mot Norge eller Nikkaluokta/Kebnekaise. Använd sökfunktionen här på Utsidan så finns massor av trådar kring vandring i dessa områden.

Från finska sidan kommer du lätt till Treriksröset och starten på Nordkalottleden.

/M

Senast ändrad:
Abisko

Håller med tidigare inlägg att Abisko är en bra utgångspunkt för att utforska fjällnaturen.
Här är nära till Abisko- och Vadvetjåkka-nationalparker. Geargevagge(Stendalen) med massor av gigantiska stenblock att förundras över samt med den klara sjön Rissajavri(Trollsjön) längst in. Eller vandra från Abisko - Njulla - Låktatjåkka - Kårsavagge - "Frippes fall" - Abisko. Det finns massor av möjligheter!
Beträffande "Frippes fall" och de övriga sevärdheterna finns mycket att läsa bland annat här på forumet.
Skaffa fjällkartan (BD6) och upptäck vilka möjligheter som finns! Som du redan vet så är ju planeringen halva nöjet!
God tur!

Tack för alla svar!

Kan jag göra det här tillsammans med en vän som också hon är oerfaren eller bör man första gången ansluta till en av de hiskligt dyra turerna?

Nu vet jag inte vilka dyra turer du menar men om ni bor på exempalvis Abisko Turiststation så är det enklet att själv hitta till Korsavagge, Björkliden, Låktatjåkko.. etc.
Köp fjällkartan så klarar ni er bra.

/M

Jag gjorde min första fjällvandring förra sommaren med en kompis som inte heller han hade nån fjällvandringsvana. Funkade jättebra. Med karta och planering klarar man det mesta, håller man sig till lederna borde det finnas hjälp att få efter de om det inte går så bra. Det finns mängder med utrustningslistor/matlistor osv att hitta på nätet, så vet man att man får med sig sånt man troligtvis inte vill vara utan. Är ni osäkra kan ni ju börja med en dagsvandringar. Jag tror att det är mkt roligare att göra det själv än att köpa någon gruppresa.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg