en undring.

Jag har tänkt lite på det här med vågor och våghöjd. Finns det nåra fasta definitioner för tex grov sjö eller är allt sådant godtyckligt?

Finns det någon gräns för vad som kan katigoriseras som surf? För mig är surf relativt rena vågor på ca metern och uppåt som man kan följa en en länge stund och stundtals kan lägga ner paddeln och ändå följa med vågen.

//Siven
Är jvlgt sugen på värme vind och salta vågor nu.

Jag skulle vilja påstå att det är betydligt mer än våghöjden som påverkar hur vågorna upplevs av sjöfarare (paddlare/seglare/atlantångare/...). Främst är det vågornas branthet jag tänker på. Tänk dig situationen: du paddlar mitt ute på Atlanten, våghöjden är tio meter, men du tycker ändå att det är lungt (dvs vågorna är väldigt långa och inte branta). Motsatsen: tjugo centimeters våghöjd som konstant bryter (dvs väldigt brant våg). Utöver vågornas höjd spelar deras riktning en viktig roll: om du färdas mot dem är de alltid 'grövre' än om du färdas med dem.

Det är möjligt att det finns någon utarbetad vetenskaplig definition på vad som utgör 'grov sjö', men med en snabb sökning på SMHIs sidor hittade jag ingenting.

På Norges motsvarighet till smhi finns följande att läsa:

I varslene for havområdene inngår som regel et varsel om bølgehøyde. Forventet signifikant bølgehøyde blir da oppgitt i meter (f.eks. ”Bankene utf. Nordland ca 2m”). Med bølgehøyde menes vertikal avstand mellom bølgetopp og etterfølgende bølgedal.

Signifikant bølgehøyde er definert som middelverdien av den tredjedelen av bølgene som er høyest i en periode på 20minutter. Eksempel: Gitt 1000 bølger der 2/3 av bølgene er under 4m. De øvrige 333 (høyeste 1/3-del) fordeler seg slik: 1 på 8m, 10 på 7m, 50 på 6m, 100 på 5m og 172 på 4m. Signifikant bølgeh.: (1x8 + 10x7 + 50x6 + 100x5 + 172x4) : 333 = 4.7m

Maksimal bølgehøyde svarer til den høyeste bølgen man kan vente ved passasje av 1000 bølger. Maksimal bølgehøyde blir vanligvis ikke oppgitt i varslene, men du kan anta at den er 1.5 til 2 ganger høyere enn signifikant bølgehøyde.

I værobservasjoner fra kysten, skip og oljeinstallasjoner blir sjøgangen som regel oppgitt på en annen måte, f.eks. ”Torungen fyr: smul sjø”. Da snakker vi om sjøgang.

Tabellen under knytter betegnelsene for sjøgang sammen med bølgehøyden.

Sjøgang Bølgehøyde

Havblikk 0.0m
Småkruset sjø 0-0.1m
Smul sjø 0.1-0.5m
Svak sjø 0.5-1.25m
Noe sjø 1.25-2.5m
Mye sjø 2.5-4m
Høy sjø 4-6m
Svært hav 6-9m
Veldig opprørt hav 9-14m
Overordentlig opprørt hav +14m

Källa http://www.met.no/met/met_lex/q_u/sjogang.html

/Andreas

Seastate

Rent tekniskt finns det ett begrepp som heter "Seastate". Det används kommersiellt och kan variera något för olika hav. Nu är det något grovt för oss kajakpaddlare då vi kanske oftast befinner oss nära kusten. Skillnaden mellan dyning och våg finns ju också. Jag tror att det är som ett tidigare inlägg nämnde, man uppfattar saker och ting olika. Det som är ett hemske-hav för någon kan vara bus-enkelt för någon annan. Vad som är "surf-vågor" beror nog mycket på vilken kajak man paddlar, hur hårt man är villig att jobba för att fånga surfen, skicklighet, ....

Begreppet surf kommer som bekant från engelskan och betyder bränning. Bränningar uppstår där djupet är 1.5 x våghöjden eller grundare och vågen pressas upp med resultat att vågen bryter. Men det vet säkert redan.
Internationellt är begreppet surf alltså när vågorna pressas upp av sjöbotten och bryter.

När får vi se lite surfski action från skåne på bild?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
a95180 Undring om fågelskyddsområde Paddling allmänt 5

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg