En som kanske många andra?

I vardagen är väl en varm jacka att föredra framför lager på lager?

Ena minuten står man ute och väntar på bussen, nästa sitter man där med ett element som blåser hetluft rakt på en.
Ena minuten promenerar man på gågatan, nästa står man inne i en varm butik.
Ena minuten skyndar man över parkeringen, nästa sitter man inne på sitt rumstempererade kontor.

Det är väldigt få platser i naturen där temperaturen svänger ~40 grader upp eller ned inom loppet av några sekunder, men i tätorten händer det dagligen. Då är det skönt att ha en tjock jacka så det är enkelt och snabbt att reglera klädseln efter aktuell temperatur.

I vardagen är jag en av alla dessa "idioter" som inte kan klä sig rätt. Jag väljer att anpassa mig efter de förhållanden jag kommer att spendera dagen i. För mig innebär det att vara inomhus i flera timmar i sträck och utomhus i några minuter. Jag väljer då obehaget med att vara kall om benen i några minuter framför att svettas och vara allt för varm i flera timmar. Är förhållandena omvända så anpassar jag mig efter det. Det må göra mig till en "idiot", men jag är åtminstone en bekvämt klädd idiot större delen av dagen.

Jo jag håller med dig där Thomas.

Men jag tror inte kanske alla uppfattade min frågeställning på det viset..
Jag har fått en hel del tips om kläder att ha under promenad vintertid, och jag tror mig vete sånär vad man ska satsa på nu.

Men frågan om en jacka som funkar max 20 min vintertid i Norrland mellan bussen jobbet/skolan är väll lite det jag är ute efter..
En jacka som framförallt är snygg, lite åt det sportigare hållet.
Exempel på de två jag länkade, nått i stil med det, men som sagt det kan inte vara dun tyvärr.. hade jag inte varit allergisk hade jag köpt en dunjacka rakt av..

Så om någon vänlig själ orkar ta sig tiden till att svara så hade det varit väldigt uppskattat.

Tack på förhand // Christoffer

I vardagen är jag en av alla dessa "idioter" som inte kan klä sig rätt. Jag väljer att anpassa mig efter de förhållanden jag kommer att spendera dagen i.

Samma här. Man springer in i tokvarma rum så ofta att man blir galen om man ska hålla på med massa lager och långkalsonger varje gång.

Till TS - Om du är med på att ha en tunnare jacka för motion och en tjockare till vardags; vardagsjackan är det nog smidigast att bara ta den du tycker är snyggast. Kvalitetsmässigt är det väldigt svårt att säga något. En tanke kan vara Houdinis sortiment då de jobbar mycket med syntetmaterial, även miljömärkta varianter.

Annars finns ju syntetvarianter som liknar de du länkade rätt mycket. Tex Arcteryx

http://addnature.com/product.aspx?pf_id=ARCTERYX_MKHUNOPARKA
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=HOUDINIMSPHERICHJACKET

Ja tack så myckey för förslagen, de ända jag kan gnälla över där är färgerna men jag ska försöka titta å se om jag hittar de i fler färger =)

Men åter igen tack!

Andmotion.se har bra priser på förra årets jackor just nu. Köpte en Colmar Jon Olsson för 1100, Ordinarie 4000.

Sent from my HTC One S using Tapatalk

Jag väljer då obehaget med att vara kall om benen i några minuter framför att svettas och vara allt för varm i flera timmar. Är förhållandena omvända så anpassar jag mig efter det. Det må göra mig till en "idiot", men jag är åtminstone en bekvämt klädd idiot större delen av dagen.

Du är med andra ord en av de där som står och trängs med flera hundra andra inne i stationshuset när tåget råkar vara försenat, medans jag står i mina varma kläder ute på perrongen? :)

I ......

I vardagen är jag en av alla dessa "idioter" som inte kan klä sig rätt. Jag väljer att anpassa mig efter de förhållanden jag kommer att spendera dagen i. För mig innebär det att vara inomhus i flera timmar i sträck och utomhus i några minuter. Jag väljer då obehaget med att vara kall om benen i några minuter framför att svettas och vara allt för varm i flera timmar. Är förhållandena omvända så anpassar jag mig efter det. Det må göra mig till en "idiot", men jag är åtminstone en bekvämt klädd idiot större delen av dagen.

Men om du i vardagen inte klarar av att justera klädseln på flera timmar, så borde du ju ha samma problem också vid ute aktiviteter?

Tips på varm jacka

Den här kanske kan vara något
http://www.rockboundtech.com/carinthia/leisure/klader/g-loft/g-loft-alpine-jacket.html

Är nog lite som du när det gäller vardagslivet, gillar inte massa klädjusteringar beroende på situation.
Förutom när det är riktigt kallt, men här i Kalmar blir det inte så ofta, däremot har vi ganska rå vinterkyla med närheten till öppet hav.

Var i Jukkasjärvi för några år sedan och det var ner mot -30 grader med en helt annan kylkänsla.

Du är med andra ord en av de där som står och trängs med flera hundra andra inne i stationshuset när tåget råkar vara försenat, medans jag står i mina varma kläder ute på perrongen? :)

Nej, mest för att jag inte åker tåg i min vardag. ;)
Skulle jag göra det så har jag sedan länge insett att sedan lumpen försvann har SJ tagit över ansvaret att anordna vinterövningar med svenska folket och utrustar mig således därefter.

Men om du i vardagen inte klarar av att justera klädseln på flera timmar, så borde du ju ha samma problem också vid ute aktiviteter?

Vid uteaktiviteter har jag inga problem att justera klädseln. Men att ta av och på långkalsonger på en smockfull buss är något jag undviker.

Stadsmiljöer har nämnts. Jag bor på landet och rör mig inte i vardagen i så skiftande temperaturmiljöer. Kommer jag inomhus är det inte besvärligt att kränga av sig en ylletröja. Flera inflikade att flera jackor kan vara nödvändiga. Jag äger fyra ytterplagg. Kan kanske inspirera TS till bygget av ett eget "plagg-system".

1 lite tightare skuren midjekort vår/sommar/höst jacka i etaproof-bomull. Huvan skuren så att man har fri sikt i sidled. Kan användas även på milda vintern, men huva, passform och längd ger inte tillräckligt skydd vid riktiga vinterförhållanden.

1 Lårlång anorak i polyesteblandning. Har vinteregenskaper som rymlig passform för att inte pressa ur varmluften ur mellanlagren när jag rör mig. Rejäl huva med vindstrut som skyddar från vind. Kan användas även på sommaren eftersom den inte har foder men är inte lika rörlig som den lättare och mindre jackan.

1 förstärkning till ovan plagg i form av dunjacka med mycket loft. Passar både över och under. Orange färg ifall synlighet är önskad (dom andra plaggen är gröna och mörkgrå). Är det senhöst med regn tar jag istället en tjock ulltröja som värmer även om man blir blöt.

1 exklusiv yllerock som jag har i stan. Medan dom andra plaggen är utvalda framförallt utifrån funktion är detta plagg utvalt utifrån helt andra parametrar. Ett elegant plagg. Har ett urtagbart halvlångt foder för enklare reparationer samt reglering utefter årstider. Ingen huva.

Detta är fyra totalt olika plagg vars form och funktion omöjligen kan klaras av ett plagg. I kriget flyr jag med anoraken och dunjacka/ulltröja.

Vid uteaktiviteter har jag inga problem att justera klädseln. Men att ta av och på långkalsonger på en smockfull buss är något jag undviker.

Nej, det är ju lite bökigt, det kan jag hålla med om. Men jag har inga problem att ha långkalsonger på mig hela dagarna på vintern. Så varma är de inte. Däremot om det är riktigt kallt ute så har jag överdragsbyxor på mig. De skulle ju vara enklare att ta av sig på bussen/tåget om man hade det behovet.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg