En orange budgethunter

Javisst :) man får verkligen anstränga sej för att tappa bort den. Japp hela kniven är blästrad. Det blir orange eller svart kydex.

Seved

Du seved, budgethunter hmm, vad går en sån på att lösa ut från din ägo ?
Du är så skicklig på knivmakeri så du skulle inte göra annat, du borde få syssla med det du älskar.

Just den här ska till scottland. Men en likadan med kydexslida måste jag ha 850:- för.

Så ska jag göra en model med träskaft och läderslida den tar jag 1000:- för.

Tackar :) det värmer. Ja det skulle vara en dröm som går i uppfyllelse om jag kunde leva av det, men tyvär är det svårt :(.

Seved

Japp det är det. Det blir lite lättare att bryna och hålla skärpan i skogen då. Jo jag vet att det håller skärpan lite längre om man har hårdare härdning, men blir den slö i skogen så är det lättare att hålla skärpan. Men som sagt det är en smaksak jag härdar hårdare om nån vill ha det.

Jag har en tysk härdugn och härdar i 1080 grader sen djupkyler jag och anlöper.

Seved

58 hrc är inte direkt lågt. Snarare rätt standard på bruksknivar. En del köksknivar jag testat har legat på 56, och en del moror på 54-56. Som en referens kan jag ju säga att knivar i avbarkningsmaskiner för pappersindustrin ligger på 52-53, de får stå ut med bra mkt mer än de flesta friluftsknivar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M_M Orange Helly Hansen köpes. Utrustning allmänt 0
seved1 Skaft till budgethunter Utrustning allmänt 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg