En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder?

Det finns MASSSOR av sådana steglösa band till alla märken av klockor
Typ sådana här
s-l500.jpg

Beställer man direkt från Kina (där "alla" tillverkas) blir det ~100 SEK billigare jmf med att köpa "samma" band av en svensk handlare. Kolla tex

<REDIGERAT>
Jmf med liknande från en svensk handlare, tex

Köper man från utanför europa så kan man handla via wish så slipper man tulla in sina varor, det sköter wish åt en. Handlar man via aliexpress så riskerar du tullavgift. Värt att h med i kalkylen.

/Patrik
 
Jag har i många år haft en garmin 245 som bara hade 4-5 timmars batteritid vid tracking. Men det var som skrivits inga problem att ladda klockan med powerbank även under trackning. Det tar inte heller mer än max 1 h. Med den klockan har jag trackat Gröna bandet 1400 km och 55 dagar och ett flertal långturer tex med kajak på upp till 14 dagar.
När jag vandrade Gröna bandet var jag mest orolig för hur mycket minne klockan hade eftersom klockan måste prata med appen då den har internet-access för kunna ladda över spåren till appen/nätet. Hittade ingen bra uppgift på detta. Men klockan klarade alla perioder utan mobiltäckning och som mest 6 dagar.
Efter 7-8 år var klockan så sliten att att jag var rädd för att den skulle ta in fukt samt att batteriet bara höll i 3 h.
Då blev det en ny garmin 945 sedan 1.5 år och den har också karta vilket jag verkligen uppskattar samt 8-9 h tracking. Det räcker för de flesta dagsturerna.👍
Mina garmin klockor har haft hål i armbandet hela vägen runt vilket då borde funka även för smala handleder.
 
Tack Wibrån, bra att få en uppfattning om batteritider på klockor i olika åldrar. Intressant att du uppskattar kartan, jag misstänker tyvärr att jag också skulle göra det. Även om "brödsmulor" nog skulle räcka.

Än så länge är min målsättning att klara ett par veckor utan att behöva släpa på en powerbank, men vi får väl se om det lyckas. Hittills har jag inte behövt någon, så det vore synd om just klockan spräckte vallen.
 
Hej Joanna.
Det finns powerbanks som väger runt 80 gr. Inte så kraftfulla då men klock-laddning tar väldigt lite ström. Och som sagt att klockan måste kunna prata med mobilappen inkl täckning för att spåret skall laddas över. Men det går ju ganska snabbt om man slår över från flygplansläge till access mot mobilnätet. Klockan klarar ju säkert 5 dagar men sparade färdspår.
 
Notera dock kan kartor, som ständigt ligger framme på klockdisplayen, avsevärt korta GPS-tiden (särskilt med den praktiska inställningen "kurs uppåt"). Så genom att istället ha en vanlig data-sida framme (t.ex. en navigeringssida), kan den faktiska batteritiden avsevärt förlängas under turen.
/Niklas
 
Hej Joanna.
Det finns powerbanks som väger runt 80 gr. Inte så kraftfulla då men klock-laddning tar väldigt lite ström. Och som sagt att klockan måste kunna prata med mobilappen inkl täckning för att spåret skall laddas över. Men det går ju ganska snabbt om man slår över från flygplansläge till access mot mobilnätet. Klockan klarar ju säkert 5 dagar men sparade färdspår.
Ajdå - jag brukar inte passera platser med uppkoppling med fem dagars intervaller. Och jag har inte ens med en smart mobil alla gånger... Något att tänka på, alltså.
 
Otroligt lärorikt att läsa alla bidrag! Jag är extremt digitaliserad till vardags, men (kanske just därför) snarast motsatsen i mitt friluftsliv. Med klocka särskilt långt bortom intressehorisonten. Nu lär jag mig massor som jag inte visste att jag behövde lära mig :)
 
Som jag har lärt i tråden så har både polar och garmin klockor som man kan sätta i ekspeditions modus så att man får väldigt lång gps tid.

Tror det är en sån Joanna bör ha och då är mycket annat i tråden inte speciellt relevant.
 
Av ren nyfikenhet, Joanna: Hur har du tänkt dig att använda klockan? (Från en som också är rätt analog i spenaten, men kan lära sig nya saker)
 
Av ren nyfikenhet, Joanna: Hur har du tänkt dig att använda klockan? (Från en som också är rätt analog i spenaten, men kan lära sig nya saker)
Försökt beskriva det här, men kan ge lite exempel.
  1. Jag är ute på en lång (typ tre veckor) huvudsakligen ledlös vandring i delvis lite mer teknisk terräng utan mobiltäckning. Har i vanlig ordning suttit hemma och drömt över div. kartmaterial, lagt upp en grovplanerad rutt på både papperskartor och som gps-spår, inkl. lite mer detaljerat över eventuellt kniviga passager där man kan villa bort sig (och/eller ramla utför ett stup). Klarar normalt all navigation med karta och kompass, följer inte alltid den grovplanerade rutten, men i denna kniviga terräng vill jag ha lite stöd om/när jag trots allt riskerar att villa bort mig. Typ just att jag slipper veckla ut kartan (eller plocka fram mobilen), utan bara kan kasta ett öga på klockan för att kolla min höjd över havet, min position, eller - om jag följer ett spår - se om jag driver av från den tänkta vägen. Då blir det också gjort lite oftare och risken för växande misstag minskar (inbillar jag mig).

    Tanken föddes under en långvandring som huvudsakligen följde de mer högalpina delarna av HRP, men lite av samma nytta av klockan skulle jag - inbillar jag mig - ha av i vissa delar av fjällen, där jag gärna är ännu mer "ledlös", lustbestiger namnlösa små toppar, och skitväder med ösregn alt. noll sikt är mer frekvent.

  2. Vi är ute på en lång alpin kamvandring, hamnar i totaltjocka och/eller hotande åskväder, och vill snabbkolla om vi verkligen är framme vid högsta punkten, alternativt vid den rätta ravinen att ta sig ner med (nästa är typ en dödlig återvändsgränd). Inser såklart att gps-angivelsen i det läget är långtifrån betryggande, men kan ju vara en fingervisning om avståndet verkar helt tokigt.

  3. Jag är ute på topptur (på skidor alltså), har gps-spår för (förhoppningsvis) lavinsäker nedfart, och vill kunna hålla kursen utan att behöva stanna och veckla ut en karta (alt. fiska fram den väl inkapslade mobilen). Samt såklart hamna i rätt dal till slut :).

  4. Jag åker långfärdsskridskor, har laddat ner ett spår från en som rekat och vill följa det för isen är svårläst och inte säker överallt. Vill kunna göra det utan att behöva stanna och fiska fram den vatten- och stötsäkert inkapslade mobilen.
    Jag vill också göra det omvända: skicka en rapport inkl. mitt eget loggade spår till Skridskonätet, så andra får nytta av det. Helst direkt från isen, sena rapporter är mindre värda..
    Det sistnämnda kan jag ju göra med mobilen, i det läget har jag ändå behövt stanna till. Så vitsen för den användningen vore om jag kunde koppla upp mig direkt med klockan och lämna mobilen hemma. Inte högsta prio.
I fall 3, och än mindre i fall 4, är det ju ingen dealbreaker med kortare batteritid, men min huvudsakliga användning skulle ändå vara fall 1.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18

Liknande trådar