en liten skitsak kanske ??

Vem har sagt att du ska lägga märlan direkt på marken?
"Pappret och skiten täcker jag över med det som finns i naturen".

Poängen är att inga djur ska kunna gräva fram dina lämningar och sprida pappret.

Gräv en grop. Hyfsat djup. Som du fyller igen efteråt. På med en tung sten.
Elda helst upp pappret. Om det är tillåtet att elda.
Eller ta upp efter dig och ta det med dig därifrån.

Lämna inga spår efter dig i naturen.

hejsan
nu börjar det bli liv i tråden, man tackar och hoppas på en god fortsättning..

luta ryggen mot träd var nåt nytt, fick inte lära mej det i lumpen. bra..

visst är det mindre skojsigt när hunden kommer tillbaka med ett brunt leende och man skall åka i samma bil ett par mil eller kanske rent av sova i samma tält..;) ??

vänligen nils

Att pissa i medvid i stormbyar gick inte så bra heller. Fick stå i spöregnet så det värsta sköljdes bort. Fick huka i absiden och offra matkåsan vid nästa pissning.

Grop eller direkt på marken. Pappret och skiten täcker jag över med det som finns i naturen. Allt förmultnar i alla fall. Känns bra att veta det.

Aha det är du som springer runt i skärgården och sprider dina halv dåliga högar över allt...

Du är inte ensam i den villfarelsen att tro allt multnar bort. Har testat och dagen toapapper multnar inte så snabbt som vissa tro. I vissa fall har pappret varit fullt synligt på våren efter att snön dragit sig tillbaks. Ett papper som jag testat låg kvar ett helt år efteråt. Ett vitt blekt papper på toppen på en sten. Pappret skrumpnade ihop och blev kvar. Man kan undra vad som fanns i det pappret.

Skärgården är verkligen vidrig på sommaren. Kan man inte skita vettigt i naturen bör man stanna hemma.

Här ordats det om fryspåsars förträfflighet, dax att öva upp dem genom att sikta rätt och knyta väl.
Allt in tas ut ur skärgården. På fasta land kan ni lätt bli av med innehållet på rätt ställe.

Jägartips: värmepåse

På vintern använd dubbla påsar om du ska göra nr1 eller nr2 i, eller både och... knyt första påsen, sedan knyter du den andra påsen, då råkar man sällan ut för några missöden... Voilà nu har du en gratis värmepåse som du eller din vän kan värma sina frusna lemmar med... Bara dumt att låta värmen gå till spillo, när någon fryser...

Mvh troswe

Ett papper som jag testat låg kvar ett helt år efteråt. Ett vitt blekt papper på toppen på en sten. Pappret skrumpnade ihop och blev kvar. Man kan undra vad som fanns i det pappret.

På toppen av en sten multnar inte mycket, eftersom de som står för förmultningen är bakteriefloran i marken. Gör om testet under en sten istället - ger en sannare bild av förmultningen. Men visst - av detta läs vi oss att inte skita när vi är på toppen.

På toppen av en sten multnar inte mycket, eftersom de som står för förmultningen är bakteriefloran i marken. Gör om testet under en sten istället - ger en sannare bild av förmultningen. Men visst - av detta läs vi oss att inte skita när vi är på toppen.

Tyvärr så är det galet vanligt i skärgården. Vita små flaggor över allt, ner klämda i skrevor, hängande i busken, omkring blåsande, lite diskret ner tryckta i den synliga glid minan. Och argumentet är just att det spelar ingen roll allt förmultnar ändå. Min tes var att det inte var så. Därför la jag papper synligt i min trädgård.
Tyvärr så var mitt tålamod inte forskares men kollade av efter ett år sen liksom tröttnade jag.
Men papper som placerat under en sten var inte häller helt borta. Men papper placerat under sten med fuktig mark och gott om insekter var det spårlöst borta.

Orkar ni bära in borde ni orka bära ut, svårare än så är det inte. Men uppenbart finns det både nerskräpare och nerskitare ute i skärgården. Spåren avslöjar er. Dybbla fryspåsar håller ända till dess man kan deponera innehållet på rätt ställe.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg