en liten skitsak kanske ??

hejsan
hur gör Ni ??
är jag hemma så använder jag wc-stolen..
när jag är ute i arken så använder jag en porta-potti..
när jag är ute med båten använder jag en hink med soppåse i ...

är jag ute med tältet så finns det flera altenativ...
hur gör Ni med nummer två ??

vänligen nils

Det är skillnad om det är nära trädgränsen eller om det är i "skogsland". Nedbrytningen är betydligt långsammare i kyla.

Fixa en grop - skit - täck över.
Pappret multnar förmodligen långsammare än skiten - bränn eller se till att trycka ner den ordentligt.
Kungsleden Nikka-Kebnekajse är rätt bra snitslad med vitt papper ca 100 m vinkelrätt från stigen.

På vintern:
Græv en grop i snøn, gærna hela vægen ner till marken. Græv en grop i backen, lagom djup før att microorganismerna ska kunna bryta ner tarvet. Elda upp pappret. Tæck igen och stampa till. Førsvarets fællspade ær något av det enda som håller i tjælad mark.

Det kan vara bra att græva grop i førebyggande syften så det inte blir så bråttom på morgonen.

En gång nær jag liftade trodde jag att mitt tælt stod i skogen. Det var mørkt om natten. På morgonen stod jag till Jærnvægsbanken till gamla Ulricehamnsbanan och på ena sidan var ett dagis och på andra sidan kolonilotter med full aktivitet æven på cykelbanan. Då gør man som nær det ær mycket dåligt væder och nyttjar en rymlig tæltabsid. Det ær inte helt praktiskt men man blir kreativ nær nøden ær som størst...

hejsan
oki, att sitta på huk...vi vidarutvecklar lite....;)

balans?? ..en teknikfråga..
luta axeln mot ett träd?
hålla en hand mot ett träd?
hålla båda händerna mot ett träd?
hålla armarna runt knäna?
vara cool och köra helt på frihand utan stöd?

om man nu inte är hård i magen utan kanske rent av riskerar att sprutlackera sin omgivning??
byxorna runt skorna?
byxorna runt knäna?
inga byxor?
nån form av stänkskydd?

( att lyckas med bedriften att skita i skoteroverallhuvan är ingen skröna, inte jag själv men en kamrat...)

vänligen nils

hejsan
oki, att sitta på huk...vi vidarutvecklar lite....;)

balans?? ..en teknikfråga..
luta axeln mot ett träd?
hålla en hand mot ett träd?
hålla båda händerna mot ett träd?
hålla armarna runt knäna?
vara cool och köra helt på frihand utan stöd?
Ska du stanna flera nätter på samma ställe kan det vara vettigt att fixa till något (sätt dig över vindfällt träd? Luta mot träd?).
Kör mest den "koola" stilen. Med vanliga byxor och misstänkt lös mage kan det vara en idé att ta av byxan/långkalsonger från ena benet, lättare att vika undan kläderna och man kan huka mer bredbent.
På vintern har jag hängselbyxor med "bib" (bajslucka 'a la Stål-Långben). Oerhört praktiskt om det är snöstorm ute och man inte vill klä av sig för mycket.
Det finns dock fördelar med snö - man kan "snabbtvätta" saker om olyckan är framme. Sedan blir man inte lika mycket myggbiten!

Det finns värre saker än att skita i skoterluvan - att inte hinna få av sig byxorna... ;-)

jag kör 2 olika versioner.

1:
Jägarvilan
Man sätter sig i jägarvila mot ett träd lite spetsigare än 90ggrader med bena och bajjar helt enkelt.

2:
Surfarn
Man ställer såg framför trädet, griper tag om det med 1 eller 2 nävar och lutar sig tillbaka och "vindsurfar" liksom med trädet, bajja på!

good bajs.

För att utveckla detta eminenta ämne ytterligare kan jag tillägga att nämnda fällspade brukar erbjuda exellent balans. Det sista man gör i en snöbivack är ofta att använda den som toalett. Därför är begagnade snökor ibland bättre att föredra endast i nödläge.

Till skillnad från skoterluvan kan jag utifrån egen erfarenhet ge följande råd:

Vid hukning i mörker - knyt kängsnörena!

Om man inte hinner gräva eller det inte går...

Man kan ju befinna sig på skär i yttre skärgården, där spaden inte riktigt fungerar. Eller det kan vara så bråttom att man inte hinner gräva djupa hål.

Då kan man ta efter sig som man tar upp efter hunden. Bajspåsar. Inte värre att släpa på än en soppåse.

Viktig fråga

Grop eller direkt på marken. Pappret och skiten täcker jag över med det som finns i naturen. Allt förmultnar i alla fall. Känns bra att veta det.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg