En liten påminnelse om allas vår dödlighet

Nödsituation

Fallet med Jim Heil visar att det kan vara bra att ha en "livlina" till kajaken om det är hårt väder. På samma sätt som paddeln är förnakrad skall även även kajaken ha en lina till västen eller ett midjebälte.

Tydligen hade ingen av männen någon mobiltelefon och kunde därför inte kalla på hjälp. - Jim hade legat i vattnet i tre timmar, och när vännen äntligen fick tag i kustbevakningen så var de på plats efter 15 minuter.

Troligen hade chanserna till överlevnad ökat ytterligare om han varit utrustad med en torrdräkt.

/Ulf

Nyttan av en halvtaskig roll och silvertejp

Även en inte helt säker roll kan fungera utmärkt i ett nödläge, vilket följande incidentrapport från ett missöde i somras visar. Samtidigt framgår att linor mellan kajak/paddel/paddlare kanske inte är så nödvändiga som många tror - och att man kan klara sig långt med vad som normalt finns i kajaken vid långturer:
http://www.thomassondesign.com/doc/incident02.htm.

Björn

Re: Nyttan av en halvtaskig roll och silvertejp

btd; sa:
Även en inte helt säker roll kan fungera utmärkt i ett nödläge, vilket följande incidentrapport från ett missöde i somras visar. Samtidigt framgår att linor mellan kajak/paddel/paddlare kanske inte är så nödvändiga som många tror - och att man kan klara sig långt med vad som normalt finns i kajaken vid långturer:
http://www.thomassondesign.com/doc/incident02.htm.

Björn

Hej Björn
Tack för en fin beskrivning.
Du har ju själv dragit slutsatser om vad som inträffade och det visar ju hur lätt det är att göra en missbedömning ang väder och sjö som kan bli ödesdiger. Din roll fungerade ju fint men räckte inte ända fram, men kompisarna visste vad de skulle göra. Det var kanske ändå tur att du åkte ur sittbrunnen med tanke på vattendjupet. Nu var det ju "bara" kajaken som blev skadad, värre hade varit att slå huvudet i böen utan hjälm. Av brottet på kajaken att dömma verkar det som om den fastnat i en skreva och sedan brutits loss.
Just det här att det grundar upp kan få en stilla dyning att bli fruktansvärd. Titta på vågorna utanför tex Hawaii. De synd knappt en bit ut men när de når surfzonen så reser de sig rätt upp. Det beror på att när det roterande vattnet träffar botten så riktas kraften uppåt.
Jag tror också, att det är farligt att vara fastbunden i paddel eller kajak vilket det här exemplet tydligt visar. En variant är ju att på Grönlandsvis ha en stormpaddel på akter- eller fördäck som snabbt kan nås. En del släpper ju tom alltid sin paddel vid en roll och tar stormpaddeln för dess kortare längd.
Episoden visar ju också att klädseln är viktig. Hade du blivit nedkyld hade räddningen blivit mycket besvärligare för kompisarna. Det framgår ju inte hur hög vattentemperaturen var men klädseln räckte i alla fall.

Hans

Bra rapport!

Mycket intressant rapport i föregående inlägg. Tydlig beskrivning av förloppet och effekterna, och dessutom välskrivet - som vanligt när BT skriver. Märkligt att vågorna kunde vara så höga, 4 meter, när det är så grunt att kajaken kunde slå i botten. Märkligt också att vinet var packat längst ut i en stäv. Och då tänker jag inte bara på att det rekommenderas att tunga saker skall packas nära sittbrunnen, fastmer på att vinet väl bör vara packat på ett säkrare ställe. Kanske fastsurrat på kroppen? ;)

Kalle

Re: Bra rapport!

Kalle E; sa:
Märkligt att vågorna kunde vara så höga, 4 meter, när det är så grunt att kajaken kunde slå i botten.

Kalle
Det är just när det grundar upp som vågorna snabbt kan växa, bryta och bli farligt höga, det är vad som händer med vågor som surfare håller till i.
Detta ihop med strömmar, och olika vågor kan förstärka och försvaga varandra kan ge obehagliga överraskningar

En artikel som förklarar lite av detta är: http://home9.swipnet.se/~w-92719/vagkraft/vagkraft.html

Hans

Vattentemperaturen var inget problem alls - gissningsvis 22 - 23 grader. Synnerligen lämpligt val av sommar för avancerad kapsejsning.

En stormpaddel fanns tillhands på fördäck (under gummilinor) men slets loss och fick bärgas efteråt. Men även en fullängds eskimåpaddel är så lätt att hantera under vatten att det knappast är mödan värt att byta till stormpaddel vid en oförberedd roll.

Att vågorna blev så höga beror sannolikt på den kombinerade effekten av uppgrundning och ström ( och en fullastad Nomad i vertikalläge når botten på mer än 3 meters djup). En brant uppgrundning i grov sjögång producerar "dumpers" där all energi släpps loss över en mycket kort sträcka och med spektakulärt resultat, till skillnad från en flack strand där energin släpps gradvis över en hundratals meter lång bränningszon. Enligt gängse hydrologiska beräkningar bör våglängden på lovartsidan om grundet varit 40 - 50 meter och våghastigheten ca 30 km/t. Det är alltså stora mängder energi som släpps loss.
På läsidan av uppgrundningen, bara 10 - 12 meter från det första brottet var vågorna inte mer än halvmetern höga, vilket gjorde räddningsaktionen relativt lätt.

Apropå vin och viktfördelning så bestod det förlorade vinförrådet av ett antal småtetror - ett av de, bortsett från sovsäch och liggunderlag, lättaste kollina. Men Kalles kommentar är naturligtvis korrekt och den logiska slutledningen måste väl vara att vinet skall inmundigas innan paddling i besvärliga förhållanden - ett mera centralt och säkert ställe är svårt att tänka sig.

Björn

Lagningsmetod

Jag måste säga att Björn fått till en snygg lagning på sin Nomad. Knäcker jag min kavat vet jhg nu hur jag skall göra, men kan man göra på samma sätt med en fabrikstillverkad kajak. Jag antar att man måste bygga en akterform och placera där aktern satt för att därefter laminera en ny akter. Eller?

Joakim

P.S Att paddla med vinet förvarat i magsäcken kan bjuda på än fler kapsejsningar!

btd; sa:
Enligt gängse hydrologiska beräkningar bör våglängden på lovartsidan om grundet varit 40 - 50 meter och våghastigheten ca 30 km/t. Det är alltså stora mängder energi som släpps loss.

Med den våglängden börjar våghöjden påverkas redan på 20 - 25 meters djup. Jag har för mig att det är halva våglängden som gäller. Troligen var våglängden kortare men det har ingen betydelse.

Hans

Med den våglängden börjar våghöjden påverkas redan på 20 - 25 meters djup. Jag har för mig att det är halva våglängden som gäller. Troligen var våglängden kortare men det har ingen betydelse.

Hans

Det är riktigt att vågen i vetenskaplig mening börjar påverkas när djupet är ca halva våglängden (transitional våg), men för ögat märkbar förändring (våghöjden ökar och vågfronten blir brantare) uppstår först vid betydligt mindre djup - ca 1/25 av våglängden (grundvattenvåg). (se t ex Adlard Coles "Hårt väder till havs").

Våglängden är naturligtvis bara en gissning med ledning av statistik (normalt höjd/längdförhållande 1/10 för våghöjder kring 4 m på djupt vatten, ökande till 1/12 vid 6 och 1/16 vid 8 m våghöjd osv). Den kan ha påverkats mycket av både djupförhållande och ström.

Björn

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg