En långfärdstur från bostaden i Karlstad till vänner i Uppsala är nu slutförd. Min plan som jag haft över 10 år, var att paddla och vandra längs Svea kanal mellan Vänern och Mälaren. Svea kanal var en idé som Gustav Vasa föreslog för nästan 500 år sedan.
Kanalen blev aldrig förverkligad men fortfarande finns det personer som driver denna fråga.
Jag paddlade från Karlstad till Otterbäcken och vandrade sedan upp till Skagern med kajaken på min medhavda vagn. Efter Skagern blev en lång vandring på 16 km till Toften. Sedan var det "bara" att paddla Svartån till Hjälmaren. En del hinder dök oförhappandes upp, men det gick att komma förbi efter en del extra arbete.
Efter Hjälmaren valde jag Hjälmare kanal som är den enda del av Svea kanal som blev byggd. Denna kanal är nu Sveriges äldsta ännu farbara kanal. Mycket sevärt längs vägen både kulturellt, historiskt och geografiskt. Samt kanske främst försommaren med vaknande växtlighet och fågel samt djurliv.
Valde att följa Mälarens södra strand till Gripsholmsfjärden, där jag hälsade på en barndomsvän. Avslutade turen med att korsa Mälaren norrut och via Stäket paddla upp till Uppsala över Ekoln.
En minnesvärd och berikande tur som jag tror att inte så många genomfört om ens någon?
Sedan tror jag att idén med Svea kanal är ogenomförbar. Det finns inga sjöar mellan Skagern och Toften som behövs för att kunna bygga fungerande slussar. Svartån är också för grund och smal för större fartyg.
Ps. Hämtar kajaken i Uppsala vid senare tillfälle då jag har vägarna förbi. Sitter nu på tåget hem. Som kajak-entusiast så har jag flera kajaker så jag är inte strandsatt hemmavid 🙃. Ds
Så är det någon som vill ha lite mer information om turen så hör av dej.
Svea kanal – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Jag paddlade från Karlstad till Otterbäcken och vandrade sedan upp till Skagern med kajaken på min medhavda vagn. Efter Skagern blev en lång vandring på 16 km till Toften. Sedan var det "bara" att paddla Svartån till Hjälmaren. En del hinder dök oförhappandes upp, men det gick att komma förbi efter en del extra arbete.
Efter Hjälmaren valde jag Hjälmare kanal som är den enda del av Svea kanal som blev byggd. Denna kanal är nu Sveriges äldsta ännu farbara kanal. Mycket sevärt längs vägen både kulturellt, historiskt och geografiskt. Samt kanske främst försommaren med vaknande växtlighet och fågel samt djurliv.
Valde att följa Mälarens södra strand till Gripsholmsfjärden, där jag hälsade på en barndomsvän. Avslutade turen med att korsa Mälaren norrut och via Stäket paddla upp till Uppsala över Ekoln.
En minnesvärd och berikande tur som jag tror att inte så många genomfört om ens någon?
Sedan tror jag att idén med Svea kanal är ogenomförbar. Det finns inga sjöar mellan Skagern och Toften som behövs för att kunna bygga fungerande slussar. Svartån är också för grund och smal för större fartyg.
Ps. Hämtar kajaken i Uppsala vid senare tillfälle då jag har vägarna förbi. Sitter nu på tåget hem. Som kajak-entusiast så har jag flera kajaker så jag är inte strandsatt hemmavid 🙃. Ds
Så är det någon som vill ha lite mer information om turen så hör av dej.